Overslaan naar hoofdinhoud

IMAGE - Paranoïde consument niet cyberkundig genoeg om privacy te beschermen

Volgens de 'Ben jij cybersavvy?' quiz van Kaspersky Lab voelt 41% van de consumenten zich ongemakkelijk over het feit dat websites hun locatie en online activiteiten bijhouden, maar doen ze er niets aan. De bevindingen tonen een zorgwekkend gebrek aan cyberkundigheid onder consumenten als het gaat om het beschermen van hun online privacy.

Onze online activiteiten zoals winkelen, chatten en reizen worden allemaal gevolgd en opgeslagen door verschillende diensten. Online handelaren gebruiken bijvoorbeeld browsegegevens van consumenten om hun advertenties af te stemmen op voorkeuren van de gebruiker. Toegangstellers, webanalyse-instrumenten en sociale netwerken bekijken internetgebruikers ook voortdurend, volgen wat ze online doen en waar ze op dat moment zijn.

Zelfs als ze niets te verbergen hebben, storen consumenten zich aan de gedachte dat grote hoeveelheden informatie over hen kunnen worden opgeslagen, verkocht aan derden, of zelfs per ongeluk gelekt naar de bredere - en mogelijk schadelijke - online gemeenschap. De meerderheid van de gebruikers (79%) wordt niet graag gevolgd, en toch doet 41% er niets aan om zichzelf hiertegen te beschermen. Bij navraag blijkt een zorgwekkende een op de tien (9%) zelfs niet eens op de hoogte te zijn van het feit dat ze worden gevolgd.

Jornt van der Wiel, Security Researcher bij Kaspersky Lab, zegt: "Consumenten voelen zich ongemakkelijk over het feit dat hun online activiteiten worden bijgehouden. En wie kan ze dat kwalijk nemen? Door het bijhouden van gegevens kunnen adverteerders, of zelfs schadelijke derde partijen, een kijkje nemen in het leven van een persoon; van waar ze naartoe gaan tot de sites die ze bekijken. De kern van het probleem is echter dat veel gebruikers gewoon niet cyberkundig genoeg zijn om zichzelf beschermen tegen online tracking. Ze maken zich misschien zorgen, maar ze doen er niets tegen. Erger nog, ze begrijpen mogelijk niet eens dat ze hun privacy in gevaar brengen."

Slechts een kwart (27%) van de consumenten maakt in hun browser gebruik van een privacy-modus en 11% gebruikt een speciale plug-in voor privacy. Er is dus nog heel wat werk te doen voordat alle consumenten hun privacy beschermd hebben.

Consumenten kunnen verschillende stappen ondernemen om hun online privacy te waarborgen:

• Wijzig enkele browserinstellingen, zoals het uitschakelen van automatische installatie van uitbreidingen, het blokkeren van verdachte websites en pop-ups, het verplicht controleren op SSL-certificaten en het blokkeren van cookies van derden.

• Vink bij het installeren van nieuwe, gratis software de vakjes uit die de software extra werkbalken, invoegtoepassingen en uitbreidingen laten installeren. Anders kunnen deze – volledig legaal - worden gebruikt om gegevens van de consument te verzamelen.

• Gebruik waar mogelijk HTTPS-sites. HTTPS betekent dat het verkeer wordt versleuteld. Vermijd het gebruik van mailaanbieders, sociale netwerken of e-commerce websites zonder een HTTPS-verbinding.

• Gebruik twee verschillende browsers - één voor primaire online diensten (sociale netwerken, webmail, productiviteitshulpmiddelen, e-commerce), en één voor surfen, zodat online activiteit niet kan worden afgestemd op de identiteit van een individuele gebruiker.

• Gebruik VPN-verkeer encryptie.

Maak gebruik van speciale privacy-functies zoals de Private Browsing-functie in Kaspersky Internet Security of Kaspersky Total Security. Deze verwijderen gebruikersgegevens uit het internetverkeer, zodat gebruikers in volledige privacy kunnen browsen.

Paranoïde consument niet cyberkundig genoeg om privacy te beschermen

Volgens de 'Ben jij cybersavvy?' quiz van Kaspersky Lab voelt 41% van de consumenten zich ongemakkelijk over het feit dat websites hun locatie en online activiteiten bijhouden, maar doen ze er niets aan. De bevindingen tonen een zorgwekkend gebrek aan cyberkundigheid onder consumenten als het gaat om het beschermen van hun online privacy.
Kaspersky Logo