Overslaan naar hoofdinhoud

Utrecht, 17 juni 2019 – 39% van de 55-plussers kunnen dagelijkse technologische uitdagingen niet meer de baas zonder hulp van hun kinderen. Iets minder dan de helft (47%) van de millennials voelt zich verplicht om technische hulp te bieden aan hun oudere familieleden. Tegelijkertijd gaat 15% van de jongere generatie de hulpvraag bewust uit de weg omdat dit hun drukke leven van carrière maken en kinderen opvoeden flink in de weg zit. Dat blijkt uit het nieuwste Kaspersky-onderzoek onder 500 Nederlanders, onderdeel van een internationale online-enquete onder 11.000 burgers.

‘Kun je even zorgen dat internet het weer doet?’ ‘…. laten zien hoe ik iets in de cloud kan zetten? Of … ‘hoe kan ik mijn internetbankieren-app beveiligen?’ Het zijn allemaal vragen die veelal wanhopige en slecht ingelichte vaders en moeders, opa’s en oma’s voortdurend stellen aan hun kinderen of andere jongere familieleden. 60% van de 55-plussers geeft toe dat ze geen technische kennis hebben. Uit het Kaspersky-onderzoek blijkt ook dat 43% van de oudere generatie met hun kinderen of andere jongere familieleden belt voor hulp. Als kinderen niet in de buurt zijn, mist maar liefst 8% hun technische ondersteuning méér dan hun gezelschap.

generatie-55plussers.png

De Kaspersky-onderzoeksresultaten tonen verder aan dat overmatige afhankelijkheid van millennials bij technische hulp invloed heeft op familierelaties. Zo koopt 29% van de millennials heel bewust geen digitale producten voor hun ouders. Daarmee willen ze voorkomen dat ze zelf worden opgezadeld met de installatie en andere beslommeringen van hun eigen geschenk.

"Niet iedereen is opgegroeid met technologie. Daarom is het niet vreemd dat de oudere generatie er anders in zit dan de millennials. Onze missie is dat iedereen moet kunnen profiteren van de hedendaagse en toekomstige mogelijkheden van technologie in het dagelijks leven. Wij doen er dan ook alles aan om bij te dragen aan benodigde kennis onder ouderen. Dat geeft hen ook meer vertrouwen in ons digitale tijdperk”, verklaart Martijn van Lom, General Manager Noord-Europa bij Kaspersky.

“De huidige oudere generatie wordt op latere leeftijd in een rap tempo overweldigd door alle technologische veranderingen. Of dat nu in de auto is, op hun werkplek of in de sociale omgeving. Wij moeten waken voor een digitale kloof en hen beter op weg helpen zodat zij ook zonder hulp van millennials hun weg in het digitale tijdperk weten te vinden”, voegt psychotherapeut Kathleen Saxton toe.

Kaspersky wil een bijdrage leveren aan het doorbreken van de toenemende hulpvraag aan ouderen. Daarvoor biedt het cybersecuritybedrijf ‘Can-you-just’ handleidingen gemaakt voor de oudere generatie. De handleidingen zijn ook hier te vinden. Het volledige onderzoeksrapport, getiteld ‘Can you just’, is hier te raadplegen.

Over het onderzoek

Kaspersky heeft dit online-onderzoek uitgevoerd onder 11.000 burgers uit 13 verschillende landen. Het betreft een representatief onderzoek op nationaal niveau op grond van geslacht, leeftijd en regio.

Over Kaspersky

Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl.

Noot voor redacties:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersonen. Indien u niet langer persberichten wenst te ontvangen, stuurt u dan een e-mail aan info@communicationforce.com.

Contactgegevens:

Kaspersky
Mareille Prevo
Tel. +31 (0)30 – 752 95 85
mareille.prevo@kaspersky.com
The Communication Force
Simone Smits
Tel. +31 (0)6 30 66 80 44
simone@communicationforce.com

Jonge familieleden steeds meer onder druk door techhulpvraag van 55-plussers

39% van de 55-plussers doet dagelijks beroep op hun kinderen. 15% van de jongere generatie gaat de hulpvraag bewust uit de weg.
Kaspersky Logo