Omdat de waargenomen concurrentie in de markt toeneemt sinds 2019 , worden prijsstelling, kwaliteit van bescherming en het vermogen om aanvullende diensten aan te bieden belangrijke factoren voor de keuze van een cybersecurity-leverancier.

Cybersecurity is volgens verschillende industrie-experts een van de meest prominente groeigebieden voor MSP's. Het bood de grootste groeikansen in 2021, samen met het instellen van remote workforce - met als resultaat dat 65 procent van de MSP’s een omzetgroei uit securitydiensten rapporteerden.

De meest gewilde diensten

Van de verschillende threat intelligence-diensten blijkt Managed Detection and Response (MDR) het meest interessant voor MSP’s in de Benelux (46 procent), boven het Europese gemiddelde (34 procent). Dit wordt gevolgd door malwareanalyse (39 procent) en threat intelligence (35 procent), dat volgens Gartner "een belangrijk aspect van de security-architectuur is, dat technische professionals op het gebied van security en risicobeheer helpt bij het detecteren, classificeren en onderzoeken van bedreigingen".

Vanuit het oogpunt van Threat Intelligence zijn de meest gewilde diensten APT-rapportage (22 procent) - waarmee men op de hoogte kan blijven van de meest recente onderzoeken, dreigingscampagnes en technieken van APT-actoren - datafeeds over bedreigingen (17 procent) en threat lookup (15 procent) om de reactie op incidenten te verbeteren. Andere diensten waar providers naar op zoek zijn, zijn malwareanalyse (39 procent), security-beoordeling (33 procent) en het opsporen van gerichte aanvallen (28 procent).

MSP

Aanvullende diensten die Benelux MSP's in de toekomst zullen vragen van securityleveranciers

Het uitbreiden van hun portfolio met cybersecuritydiensten kan MSP's helpen hun positie te versterken in de markt, die behoorlijk concurrerend is geworden. In 2021 meldde de meerderheid (96 procent) van de aanbieders een toename van hun klantenbestand sinds 2019, en de meerderheid (43 procent) ziet de concurrentie van andere MSP's als de meest serieuze zakelijke uitdaging.

Hogere eisen

Deze concurrerende omgeving bepaalt ook de eisen die aan cybersecurityleveranciers worden gesteld. Als het gaat om het kiezen van een leverancier voor de dienst, is het nummer één criterium voor MSP's een concurrerende prijs (43 procent), gevolgd door de kwaliteit van de bescherming in tests (41 procent) en de mogelijkheid om aanvullende diensten aan te bieden (30 procent). Dit moet MSP's in staat stellen het beste aanbod op het gebied van threat intelligence voor hun klanten samen te stellen.

Tako Nijssen, Territory Manager MSP Noord-Europa bij Kaspersky : "Managed service providers begrijpen de zakelijke noodzaak om securityrisico's te bestrijden in een steeds complexere omgeving. Wanneer een reactieve aanpak van cybersecurity vandaag de dag niet meer volstaat, moeten MSP's zich serieus buigen over de keuze van Managed Detection and Response (MDR) en threat intelligence (TI) dienstverleners. Hoogwaardige intelligence en automatisering bieden extra waarde en impliceren ondersteuning van een erkend team van experts met bewezen ervaring in het blootleggen van complexe bedreigingen, en de soepele integratie van diensten in de bestaande cybersecurity-activiteiten van een bedrijf".

Voor meer inzichten uit het ‘MSP market focus in 2021: IT security challenges and opportunities in the new normal’ rapport kun je terecht op deze pagina.

Managed Detection and Response (MDR) is de meest gewilde securitydienst voor MSP’s in de Benelux

Bijna elke (98 procent) MSP (managed service provider) in de Benelux is momenteel van plan om nieuwe diensten toe te voegen aan hun cybersecurityportfolio, waarbij Managed Detection and Response (MDR) de eerste keuze is (46 procent). Dit zijn de bevindingen van het nieuwe Kaspersky-rapport 'MSP market focus in 2021: IT security challenges and opportunities in the new normal'