Utrecht, 13 januari 2021 - Terwijl 2021 aanbreekt, hoopten velen van ons op een mooier jaar dan 2020. In werkelijkheid zijn we nog ver verwijderd van sociale contacten in het echte leven. Met weer een nieuwe lockdown is het thema eenzaamheid relevanter dan ooit. Uit eerderonderzoekvan Kaspersky naar eenzaamheid en de rol van technologie, bleek dat technologie veelvuldig wordt ingezet om eenzaamheid tegen te gaan.Van zoomquizzen, online sociale oproepen, videobellen en het streamen van films en muziek.Helaas weten cybercriminelen dit ook en het aantal cyberaanvallen is dit jaar dan ook flinktoegenomen.

Net als in het voorjaar, is onze wereld een stuk kleiner geworden en ligt eenzaamheid op de loer. 84% van de Belgen zegt dat het gebruik van technologie hun minder eenzaam laat voelen, zo bleek uit het onderzoek. Met de campagne ‘Love and Loneliness’ gaf Kaspersky eerder dit jaar niet alleen tips tegen eenzaamheid, ook liet het cybersecuritybedrijf zien hoe technologie op een veilige manier kan worden ingezet in de strijd tegen eenzaamheid.

"Sommige diensten, zoals videobellen of online boodschappen doen, die ooit af en toe werden gebruikt, zijn nu essentieel geworden. Het is belangrijk om veilige online gewoonten te creëren om ervoor te zorgen dat we niet het slachtoffer worden van cybercriminaliteit in een tijd waarin het coronavirus ons afhankelijker maakt van technologie. Bij veilig gebruik kunnen online tools een geweldige remedie bieden tegen eenzaamheid”, zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.

Online de eenzaamheid verdrijven? Hier moet je op letten!

• Samen Netflixen
    Als je samenwoont met huisgenoten is het vaak wel zo makkelijk om online diensten te delen, zoals je account voor Netflix en Spotify. Ga hierbij wel bewust om met het delen van persoonlijke gegevens, zo voorkom je dat deze bij mensen of groepen terechtkomen die je niet vertrouwt. Bij sommige services kunnen meerdere mensen één abonnement gebruiken zonder wachtwoorden te hoeven delen.
  • Lekker sociaal
    Hou je social media-account van jezelf. Veel sociale netwerken en diensten helpen bij het beschermen tegen diefstal van wachtwoorden. Zoals een tweestapsverificatie (2FA) die zorgt voor een extra beschermlaag. Jouw app vraagt dan, naast je wachtwoord, ook om een eenmalige code die bijvoorbeeld per sms wordt verzonden.
  • Veilig videobellen
    Videobellen is een perfecte manier om eenzaamheid tegen te gaan. Vergeet je niet je webcam en/of microfoon uit te schakelen, zodra je klaar bent? Zo voorkom je dat er iemand meeluistert waarvan je dat niet wilt.
  • Balans tussen on- en offline
    Een op de drie jongeren zit minimaal 5 uur per dag online of op social media. Hoeveel uur per dag zit jij online? Voor meer balans tussen on- en offline activiteiten, kun je in je instellingen van je telefoon of tablet je schermtijd reguleren.

Meer informatie over het onderzoek en tips tegen eenzaamheid zijn te vinden op www.loveandloneliness.nl

Over Kaspersky

Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl

Technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?

Cyberveilig de eenzaamheid te lijf