Utrecht, 13 januari 2021 - Terwijl 2021 aanbreekt, hoopten velen van ons op een mooier jaar dan 2020. In werkelijkheid zijn we nog ver verwijderd van sociale contacten in het echte leven. Met weer een nieuwe lockdown is het thema eenzaamheid relevanter dan ooit. Uit eerderonderzoekvan Kaspersky naar eenzaamheid en de rol van technologie, bleek dat technologie veelvuldig wordt ingezet om eenzaamheid tegen te gaan.Van zoomquizzen, online sociale oproepen, videobellen en het streamen van films en muziek.Helaas weten cybercriminelen dit ook en het aantal cyberaanvallen is dit jaar dan ook flinktoegenomen.
Net als in het voorjaar, is onze wereld een stuk kleiner geworden en ligt eenzaamheid op de loer. 84% van de Belgen zegt dat het gebruik van technologie hun minder eenzaam laat voelen, zo bleek uit het onderzoek. Met de campagne ‘Love and Loneliness’ gaf Kaspersky eerder dit jaar niet alleen tips tegen eenzaamheid, ook liet het cybersecuritybedrijf zien hoe technologie op een veilige manier kan worden ingezet in de strijd tegen eenzaamheid.
"Sommige diensten, zoals videobellen of online boodschappen doen, die ooit af en toe werden gebruikt, zijn nu essentieel geworden. Het is belangrijk om veilige online gewoonten te creëren om ervoor te zorgen dat we niet het slachtoffer worden van cybercriminaliteit in een tijd waarin het coronavirus ons afhankelijker maakt van technologie. Bij veilig gebruik kunnen online tools een geweldige remedie bieden tegen eenzaamheid”, zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.
Online de eenzaamheid verdrijven? Hier moet je op letten!
Meer informatie over het onderzoek en tips tegen eenzaamheid zijn te vinden op www.loveandloneliness.nl
Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl