Ferrari | Enterprise Security-casestudy | Kaspersky Lab NL

DE CYBER SECURITY MOTOR BIJ FERRARI

"Eén van de voordelen van onze samenwerking is dat Kaspersky Lab onze behoeften begrijpt...
We hebben onze technologische samenwerking versterkt."

Vittorio Boero, Chief Information Officer, Ferrari S.p.A.

Contact

Verbinden, detecteren, beveiligen

Wanneer uw bedrijf een van de meest iconische merken ter wereld vertegenwoordigt, gedreven door het meest succesvolle team in de geschiedenis van Formule 1, en de veiligheid van mensen afhankelijk is van de nauwkeurigheid en beschikbaarheid van uw gegevens, kunt u geen risico's nemen. Daarom vertrouwt Ferrari de cyber security toe aan Kaspersky Lab.

Van de wereldberoemde Maranello-fabriek tot het Formule 1-circuit worden wereldwijd ruim 5000 Ferrari-endpoints en -systemen beveiligd door IT-beveiligingsspecialisten van Kaspersky Lab.

De technologische visie en innovatie van beide bedrijven hebben alles te maken met verbonden auto's, het 'Internet of Things' en een voortdurend veranderende webaanwezigheid. Daarom versterken Kaspersky Lab en Ferrari hun technologische samenwerking om niet alleen de apparaten maar ook de gegevens zelf te beschermen – 24/7.

"Hoewel we niet in dezelfde branche actief zijn, zijn we verbonden door gemeenschappelijke waarden: technologisch leiderschap, passie voor innovatie en de voortdurende drang om beter worden in wat we doen", zegt oprichter en CEO van Kaspersky Lab, Eugene Kaspersky.

Snelheid, veiligheid, hypermoderne innovatie… dé ingrediënten voor het versterken van een geweldige samenwerking.

Permanente cyber security. Overal.

Naast de ruim 300.000 unieke vormen van malware die elke dag worden ontdekt door de experts van Kaspersky Lab, komen er voortdurend nieuwe dreigingen bij. Cybercriminelen ontwikkelen tools die specifiek op elk slachtoffer zijn afgestemd, waardoor Indicators Of Compromise (IOC's) niet langer toereikend zijn om organisaties te helpen bij het detecteren van aanvallen. De aanhoudende stroom ransomware en DDoS-aanvallen (Distributed Denial of Service) in combinatie met apparaatintegriteit in een 'Internet of Things'-landschap leidt tot nieuwe vulnerabilities, met name in productieomgevingen waar nieuwe connectiviteit niet altijd vergezeld gaat van bewustwording van cyber security.

In deze omgeving is het belangrijk dat u weet waar de zwakke plekken zitten en hoe u cyberaanvallen kunt detecteren en voorkomen. De nieuwste dreigingsinformatie en de bewustwording om te anticiperen op nieuwe misleidingen zijn essentieel voor een organisatie met Ferrari's profiel en reputatie. Ze hebben een beveiligingspartner nodig die niet alleen een efficiënte bescherming tegen de nieuwste dreigingen biedt maar ook dreigingen voorblijft en anticipeert op het kwetsbaarheidsprofiel van de meest innovatieve digitale technologieën.

Daarom heeft Ferrari ervoor gekozen de samenwerking met Kaspersky Lab te versterken. Naast de beveiliging van traditionele gebieden van bedrijfstechnologie, zoals endpoints, ERP en PLM, zet Kaspersky Lab nu in op infiltratietests, beoordeling van vulnerabilities en dreigingsinformatie om de digitale wereld van Ferrari te beschermen.

Het merk beschermen, beschikbaarheid garanderen

Ferrari is wereldwijd aanwezig op het web en heeft een waardevolle merknaam. Daarom moest het bedrijf dat deze naam zou beschermen mondiaal zijn qua bereik en kennis over beveiligingsbedreigingen, analysemogelijkheden en expertise. Kaspersky Lab was al een vertrouwde partner voor de beveiliging van het endpoint-ecosysteem van Ferrari. Na een uitgebreide selectieprocedure bleek het bedrijf ook geschikt om de digitale aanwezigheid van Ferrari te beschermen.

Kaspersky Lab's cyber security biedt nu een extra laag ter bescherming van het wereldmerk: verdediging tegen bekende webexploits, in combinatie met dreigingsinformatie en beoordeling van vulnerabilities om te anticiperen op bedreigingen en deze te voorkomen. On-demand scannen met minimale impact op de prestaties, bescherming tegen DDoS-aanvallen, de capaciteit om bedreigingskennis uit te voeren binnen strikte platformspecificaties en complete vertrouwelijkheid bij rapportages… nog een aantal redenen waarom Kaspersky Lab de poleposition kreeg bij Ferrari's strenge tests.

Werkelijke beveiliging zonder kwaliteitsconcessies

Maar het blijft niet bij het web: algehele beschikbaarheid van systemen, de infrastructuur en de applicaties die erop worden uitgevoerd, is van essentieel belang, en hetzelfde geldt voor de prestaties: "Prestaties zijn natuurlijk zeer belangrijk bij Ferrari. We moeten dus zorgen voor beveiliging zonder kwaliteitsconcessies", aldus Chief Technical Officer, Francesca Duri.

Duri is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de IT-infrastructuur van Ferrari's fabrieken. Volgens haar onderscheiden Kaspersky Lab's industriële cyber security-oplossingen zich in een markt waar slechts enkele standaardleveranciers dit soort deskundigheid kunnen bieden: "Toen ik met Kaspersky ging werken, was ik positief verrast dat zij al beveiligingsoplossingen op dit gebied hebben. Daarom zetten we de samenwerking voort om te zorgen dat hetzelfde niveau van cyber security voor alle bedrijfsonderdelen geldt."

Hoge prestaties onder druk geven een voorsprong

Ferrari beschikt over een van de meest geavanceerde productielijnen ter wereld, waarbij een ver doorgevoerde automatisering samen met precisietechnieken, testgegevens en meer dan 2000 werknemers een complexe, waardevolle infrastructuur met unieke beveiligingsbehoeften vormen.

Daarbij komen nog de behoeften tijdens een raceweekend met meer dan 60 GB gegevens per auto tijdens een race en meerdere real-time simulaties met behulp van die gegevens op het circuit. Er staat dus veel op het spel.

"Eén van de voordelen van onze samenwerking is dat Kaspersky altijd aan onze behoeften kunnen voldoen", aldus CIO Vittorio Boero. "Toen ik in 2012 bij Ferrari kwam heb ik meteen voor Kaspersky gekozen." Zoals alle goede relaties blijft deze groeien en evolueren rond een gedeelde visie, kennis en expertise.