Waarom het een goed idee is om naar uw cookies te luisteren

De extensie Listening Back zorgt ervoor dat uw browsercookies hoorbaar worden zodat u de echte schaal van webtracking begrijpt.

Het luisteren naar webcookies kan erg interessant zijn, ook al zijn ze niet bepaald muzikaal. Ja, cookies kunnen nu echt hoorbaar zijn, dankzij een browser-plugin die door Jasmine Guffond gecreëerd is. Guffond presenteerde haar plug-in bij 36C3.

Haar redenering: ondernemingen maken gebruik van cookies om ons te bespioneren, en door ze hoorbaar te maken kunnen gebruikers een idee krijgen van hoe alomtegenwoordig die kleine etters zijn.

Wat zijn cookies en hoe zijn ze gerelateerd aan spionage?

Cookies zijn kleine stukjes data die websites naar browsers versturen. Browsers slaan deze bestanden vervolgens op en sturen ze terug naar de website bij de volgende keer dat diezelfde website bezocht wordt. Zo zorgt de website ervoor dat u ingelogd blijft, onthoudt hij uw instellingen, enzovoorts. Kortom: cookies zorgen ervoor dat het internetten een stuk soepeler verloopt.

Dat zijn de first-party cookies, oftewel bestanden die opgeslagen worden door de websites die u daadwerkelijk bezoekt. Cookies van derden komen van webdiensten die website-eigenaars mogelijk gebruiken voor tal van redenen. Ze komen van analytics-diensten, sociale netwerken, advertentieneterken, enzovoorts.

Het zijn die cookies van derden die de handelingen van de gebruiker op het internet tracken. Dat werkt als volgt: de cookies van dienst A worden gebruikt op de websites X, Y en Z, dus A weet het wanneer u X off Y of Z bezoekt. Maar cookies van Google, Facebook, Amazon en andere internetreuzen worden op bijna alle websites wel gebruikt. De meest gebruikte cookie op het internet if bijvoorbeeld afkomstig van Google Analytics.

Aan de ene kant kunnen cookies van derden voor goede doeleinden worden gebruikt. Dankzij betrouwbare analytics kunnen mensen bijvoorbeeld betere content creëren. Aan de andere kant gebruiken internetreuzen, de eigenaars van de cookies, ze ook om erachter te komen welke websites u bezoekt, hoeveel tijd u daarop besteedt, en meer. En die informatie wordt vervolgens gebruikt om u met ads te bestoken als u online bent.

Dus op die manier zijn cookies gerelateerd aan spionage, en dat is ook waarom Guffond geluid uitkoos om de impact van cookies op consumenten beter te kunnen begrijpen. Haar doel was om ervoor te zorgen dat dingen die we normaal gesproken niet echt opmerken moeilijk te negeren waren.

Luister naar het geluid van cookies

Guffond creëerde extensies voor twee populaire browsers — Google Chrome en Mozilla Firefox — die elke keer dat er een cookie op uw computer wordt opgeslagen, verwijderd of geüpdatet een geluid maken. Ze bedacht verschillende geluiden voor verschillende cookies. U kunt bijvoorbeeld Google Analytics van Facebook onderscheiden door het geluid.

Guffond noemt haar project Listening Back, en zoals ze zelf zegt “vertaalt het cookies in geluiden”. Haar doel is om mensen bewust te maken van het enorme aantal cookies waar we mee te maken hebben als we op het internet zitten.

Projectdetails Listening Back

Helaas waren add-ons voor browsers nooit bedoeld om zo veel geluiden te verwerken, dus terwijl websites laden, verschijnen er erg veel cookies bijna tegelijkertijd op de computer, en de extensie kan dus een stotterend geluid produceren als de computer probeert om de geluiden van elke aparte cookie af te spelen. Dat is een vrij onaangenaam geluid en u wilt deze extensie dus waarschijnlijk ook niet permanent aan hebben staan.

Volgens de Internet Engineering Task Force zouden browsers in staat moeten zijn om meer dan 50 cookies per domein te verwerken. Maar Guffonds plug-in kan er slechts 43 aan. Proberen om meer geluiden af te spelen zorgde ervoor dat de boel crashte, dus er moesten wat limieten worden ingesteld. Maar 43 klinkt alsnog als een heuse kakafonie.

Gufford ontwierp specifieke geluiden voor Facebook, YouTube, Google Analytics, Amazon en nog een aantal andere populaire sites, evenals voor diensten waarvan de cookies regelmatig op andere sites verschijnen voor tracking- of advertentiedoeleinden.

Zodra u gewend bent geraakt aan de geluiden die verschillende cookies activeren, krijgt u een idee van welke bedrijven u het meest tracken, en op welke websites. En hoe vaak. Het kan u zelfs verrassen dat sommige websites bepaalde bekende geluiden producten, bijvoorbeeld een cookie van Facebook dat u op een site hoort die u totaal niet met deze social media-reus associeert.

Let op de browser-toestemmingen

Houd er rekening mee dat de plug-in Listening Back een van de engste toestemmingen die u een browserextensie kunt geven nodig heeft — namelijk om al uw gegevens te lezen en wijzigen op de websites die u bezoekt. Als u deze extensie niet vertrouwt, moet u het invullen van gevoelige informatie of het bezoeken van sites waar u voor moet inloggen vermijden.

Maar de extensie is leuk en educatief (met de nodige voorzorgsmaatregelen), dus ik raad zeker aan om hem eens uit te proberen, al is het maar voor een paar uur. En als u een anti-tracking-tool gebruikt, zoals de ingebouwde privacybeschermingsfunctie in Kaspersky Security Cloud of Kaspersky Internet Security, probeer dan dezelfde sites te bezoeken terwijl de trackingbescherming in- en vervolgens uitgeschakeld is. U zult het verschil qua geluiden goed merken.

Tips