We stellen u voor aan de vernieuwde wij

juni 4, 2019

Ooit hoorde ik iemand zeggen: ‘Het leven moet vaker worden opgeschud dan niet, zodat het niet te zuur wordt’.

Hier bij KL laten we dingen nooit zuur worden, en minder in onze sector, die contant verandert en bovendien in een hoog tempo. Toch is het soms nuttig om even stil te staan, een portie zelfreflectie te nemen en na te denken over wat er om de hoek zou kunnen komen kijken, om vervolgens een aantal veranderingen in de look and feel van het bedrijf toe te passen. Met deze lyrische introductie wil ik formeel onze herpositionering in de markt (ook wel rebranding genoemd) aankondigen en uitleggen waarom we dat gedaan hebben.

Ons bedrijf ontstond in de jaren 90. Toen we het bedrijf oprichtten in 1997 hadden we slechts één doel: Het beste antivirus op de markt uitbrengen. We hadden het niet over positioneren, imago of bedrijfsfilosofie. Maar dat was toen, nu zijn we 22 jaar verder. En alles is veranderd…

We hebben ondertussen meer dan 4.000 werknemers en we beschermen honderden miljoenen individuen en ondernemingen over de hele wereld, en zelfs het concept antivirus, waarmee we zijn begonnen, is achterhaald geworden. De wereld is zo afhankelijk geworden van cyber-alles, dat er geen enkel onderdeel van het moderne leven er niet mee in aanraking is gekomen. En we zijn bereid al deze aspecten te beschermen, van thuisgebruikers op het internet tot grotere ondernemingen, overheden, de industrie en infrastructuur. Er is echter een ding dat sinds het begin niet veranderd is: we maken de beste veiligheidsoplossingen op de markt.

Met zoveel veranderingen werd het hoog tijd om na te denken over hoe we op mensen buiten het bedrijf overkomen, om erachter te komen of daar ook verandering in moest komen. Ons huidige logo was tenslotte in 1997 ontworpen, toen het bedrijf slechts zijn eerste stappen aan het zetten was. In dat logo gebruikten we het Griekse alfabet met een hoop detail, maar 22 jaar later is dit niet erg relevant meer.

Na een hoop werk achter de schermen, presenteren we vandaag ons nieuwe logo! Het heeft geometrische, wiskundige lettervormen die kenmerkend zijn voor onze waarden, zoals de hoogste engineering standaard. Een andere merkbare vernieuwing is dat we het woord Lab hebben verwijderd. Dit stond al jaren op de agenda, omdat we over de hele wereld toch al simpelweg naar ons werd verwezen met mijn achternaam, ofwel door gemak, eenvoud, beknoptheid, of door gebrek aan noodzaak. Nu zijn we slechts “Kaspersky.” Korter eenvoudiger, duidelijker, gebruiksvriendelijker, en makkelijker te onthouden (en ik kan nog wel even doorgaan…).

Maar als we dieper ingaan op de materie, dan wordt duidelijk dat niet alleen het logo verandert. Het hele bedrijf is in verandering.

We zijn ons ervan bewust dat in de afgelopen jaren onze kijk op zakendoen, onze producten en op onszelf, en uiteindelijk ook onze visie over de wereld, veranderd is. We zijn al deze jaren bezig geweest met het redden van de wereld door cyberzonden in alle mogelijke vormen tegen te gaan. Maar zoals ik hierboven al gezegd heb, met groei komt verandering (ik had dichter moeten worden). En nu weten we dat we de macht hebben om niet alleen de wereld te redden, maar ook om een beter beschermde en veiligere wereld van de grond af aan op te bouwen. Ik ben er heilig van overtuigd dat het concept cyberveiligheid binnenkort achterhaald zal zijn, en dat het concept cyber-immuniteit ervoor in de plaats komt.

Informatiesystemen zouden een veilig ontwerp moeten hebben, zonder dat er additionele veiligheidsoplossingen (die nooit helemaal veilig zijn) nodig zijn. En naar deze toekomst willen wij toewerken: een werkelijke en tastbare toekomst, waarbij het leven gemakkelijker, handiger en interessanter is. Hiermee bedoelen we niet een verbloemde sciencefictionachtige toekomst. Het zal gaan om een wereld die beetje bij beetje, van dag tot dag, vorm krijgt. En ik ben er zeker van dat technologieën niet langer een constante bedreiging zullen vormen in deze veiligere wereld die we helpen opbouwen, maar dat deze ons juist talloze nieuwe mogelijkheden, kansen en ontdekkingen zal bieden.

Hier is hij dan, de nieuwe … K!?! (Wat? Niet meer KL? De afkorting die ik zo graag gebruikte. Tja, vooruitgang vraagt nu eenmaal om offers!)