Van zero tot online privacy-hero in 5 stappen

Tools en manieren om te helpen wat online privacy te krijgen.

Raakt uw inbox verstopt door een constante stroom aan spam? Te veel vriendschapsverzoeken en vreemden die op uw Facebook-publicaties reageren? Ads die gerelateerd zijn aan uw internetzoekopdrachten die u op het internet achtervolgen? De kern van het probleem is dat u te veel privégegevens weggeeft. Wij helpen u hiermee dankzij 5 stappen om uw online privacy te verbeteren.

1. Denk na voordat u deelt

U schendt uw eigen privacy niet of bespioneert uzelf misschien niet, maar uw online privacy begint bij uzelf en uw beslissingen. Van sommige informatie is het de moeite waard om deze te delen, en andere kan beter geheim worden gehouden.

U zou bijvoorbeeld niet uw wachtwoord op Facebook publiceren, toch? Om dezelfde redenen moet u het publiceren van andere informatie vermijden, zoals bijvoorbeeld uw adres, persoonlijke telefoonnummer, e-mailadres, enzovoorts. Denk voordat u iets deelt na over de onbedoelde gevolgen daarvan en deel niets dat uw eigen privacy of die van een ander in het geding kan brengen.

Veel van wat u kunt delen is niet noodzakelijkerwijs veilig op het internet, inclusief vliegtickets, alles met een QR-code erop, en meer. Als u een toegangskaartje voor een concert deelt met een QR-code erop, geeft u dit ticket eigenlijk gewoon weg.

Als u echt een foto van een ticket online wilt plaatsen, bewerk de afbeelding dan om de QR-code te verwijderen (en wellicht ook het ticketnummer), en doe dit op de juiste manier, zodat andere mensen de informatie die u probeerde te verbergen niet alsnog kunnen achterhalen. Het is natuurlijk veiliger om zulke informatie überhaupt niet te delen.

2. Surf privé op het internet

Het bezoeken van een website activeert een analytics-code die de bezoekers telt en de populariteit van de pagina bijhoudt. Normaal gesproken behoort de analytics-code toe aan een internetgigant zoals Google of Facebook, die de informatie over de websites die u bezoekt gebruiken om u ads op basis van uw interesses te tonen.

Eén oplossing voor die ergernis is om de privé- of incognito-modus van uw browser te gebruiken. Die strategie kent echter zijn beperkingen. Privé-surfen voorkomt het delen van <em>sommige</em> informatie met de websites die u bezoekt (en met de vele derden waar u niet eens weet van heeft), maar niet alle informatie.

Het is beter om een speciale anti-trackingoplossing te installeren, zoals bijvoorbeeld Private Browsing in Kaspersky Security Cloud.

Maar noch anti-trackingopties noch de incognito-modus kunnen uw online activiteiten voor uw internetprovider verbergen. Veel providers verzamelen die informatie en verkopen deze. Sommige gaan zelfs nog verder en tonen u ads met hun eigen advertentiesystemen. Als u wilt dat ze geen weet hebben van wat u online uitvoert, gebruik van een VPN. Met een virtueel privénetwerk gebruikt u een veilige, versleutelde tunnel tussen uw computer en een remote server, en het enige dat uw internetprovider kan zien, is dat u met die server bent verbonden.

Wij raden u natuurlijk onze VPN aan, Kaspersky Secure Connection.

Een ander aspect waar u op moet letten is welke zoekmachine en welke browser u gebruikt. Het mag geen verrassing zijn dat sommige browsers gegevens verzamelen en deze voor advertenties gebruiken, en hetzelfde geldt voor zoekmachines. U bent hier niet dol op? Gebruik dan privacy-georiënteerde browsers zoals Firefox en zoekmachines die geen gebruikers tracken, zoals DuckDuckGo en Startpage.com.

Als u dit inderdaad doet, brengt u wel bepaalde offers voor betere privacy. De zoekresultaten in privacy-georiënteerde zoekmachines zijn vaak minder relevant, want zulke machines weten niet genoeg over u om de resultaten speciaal aan u aan te passen.

Wat betreft privacy-georiënteerde browsers is het nadeel de website-optimalisatie. De gouden standaard voor modern webdesign is Google’s browser, Chrome. Niet alle websites zijn volledig geoptimaliseerd voor Firefox, dat meer privacy biedt.

3. Stel uw sociale netwerken goed in voor meer privacy

Sociale netwerken zijn openbare plekken, maar niet alle openbare ruimtes zijn hetzelfde, en sommige dingen hoeven niet voor iedereen zichtbaar te zijn. Sociale netwerken hebben tal van instellingen die bepalen welke informatie beschikbaar is voor welke gebruikers (niet-geregistreerd, geregistreerd, vrienden van vrienden, alleen vrienden, enzovoorts).

Daar komt bij dat sociale netwerken u in de meeste gevallen nog vele andere opties bieden. U kunt bepalen of uw profiel zoekbaar is, of andere mensen u kunnen taggen, berichten kunnen sturen of u op een andere manier kunnen lastigvallen. Besteed wat tijd aan het configureren van uw privacyinstellingen op de sociale netwerken die u gebruikt. Wij geven uitleg over de opties voor Facebook, Twitter, Instagram, en tal van andere diensten via de links — en zo zult u hier niet langer worden lastiggevallen door spammers en scammers (die op elk sociaal netwerk ten overvloede aanwezig zijn).

Voor een diepere duik in online privacy op sociale netwerken raden we het gebruik van onze Privacy Checker aan. Dit is een simpele tool die alle instellingen van een door u gekozen sociaal netwerk beschrijft en advies biedt over hoe u dit kunt instellen voor verschillende privacy-niveaus op verschillende platforms. Zoals u wellicht al gemerkt heeft, betekent het verbeteren van uw privacy soms dat u aan gebruiksgemak moet inboeten, en dat zijn keuzes die u zelf moet maken.

Privacy Checker beperkt zich niet tot sociale netwerken; het helpt u ook met het instellen van uw besturingssysteem voor betere privacy.

4. Verwijder accounts en data — of verwijder accounts maar behoudt uw data

We hebben allemaal wel tientallen accounts, waarvan we er veel nauwelijks gebruiken of al lange tijd geleden zijn vergeten, maar slechts een aantal van die accounts wordt automatisch verwijderd. De meeste blijven bestaan en die kunnen allemaal op een dag uw informatie lekken. Zoals we allemaal weten, vinden er vaker lekken plaats dan we allemaal graag zouden zien.

Het is verstandig om de accounts te verwijderen die u niet langer gebruikt en waarvan u ook in de toekomst niet vermoedt dat u ze nog gaat gebruiken. Aarzel niet om dat te doen. Dit is vooral belangrijk voor accounts die veel van uw gegevens bevatten — zoals profielen op sociale netwerken, ongebruikte e-mailaccounts, en accounts met betalingssystemen.

Als u genoeg artikels over privacy heeft gelezen om in ieder geval een aantal sociale netwerken voorgoed te verlaten, vergeet dan ook niet dat u dit kunt doen zonder uw gegevens te verliezen. Hier leest u hoe dit in zijn werk gaat bij Instagram, Twitter, Snapchat en Facebook.

5. Maak gebruik van de AVG, die eigenlijk voor u is gecreëerd

Privacy heeft een nieuw niveau bereikt met de Algemene verordening gegevensbescherming van de Europese Unie. U kunt nu een verzoek tot inzage van de gegevens die een bedrijf over u heeft indienen. Bedrijven zijn wettelijk verplicht hierop te reageren, en in sommige gevallen zelfs om bepaalde informatie te verwijderen.

Het probleem met de AVG is dat veel mensen niet precies weten hoe ze hier gebruik van moeten maken. Vier op de vijf mensen die we ondervroegen (82%) had daadwerkelijk geprobeerd om iets van het internet te verwijderen, maar minder dan de helft (37%) wist hoe dit moest: hoe men een AVG-verzoek schrijft, naar wie dit verzonden moet worden, welke vragen gesteld moeten worden en hoe deze verzoeken verwoord moeten worden. Net zoals zo vaak bij juridische aangelegenheden is de AVG niet eenvoudig.

En daarom is onze nieuwe service, Undatify by Kaspersky, zo handig bij het gedeeltelijk automatiseren van uw verzoeken tot het verwijderen van gegevens. Het helpt u met het versturen van correcte verzoeken tot verwijdering van gegevens aan bedrijven waarvan u niet langer wilt dat ze uw gegevens opslaan of verwerken. Het helpt u ook bij het verduidelijken van de reacties van bedrijven, en dient een klacht in als ze helemaal niet reageren. Undatify is alleen beschikbaar waar de AVG van kracht is.

Tips

Kerstcadeaus voor kinderen

De feestdagen komen er weer aan, en er is nog maar kort de tijd om de cadeautjes voor de kinderen in te kopen. Dit is waar kinderen echt dol op zijn terwijl we van 2020 naar 2021 gaan.