Utrecht, 27 januari 2021 - Door de pandemie zijn we (noodgedwongen)een stuk digitaler geworden. Gelukkig maar, want nu we wederom meer aan huis gebonden zijn vieren apps, online tools en digitale apparaten hoogtijdagen. Waarbij het voor veel ouders weer schipperen is tussen werk en het gezin, worden digitale devices veelvuldig ingezet als noodgedwongen ‘redmiddel’ voor het vermaken van de kinderen. Desondanks maakt bijna zes op de tien ouders zich zorgen over de online veiligheid van hun kind.

Zo’n twee derde (65%) van ouders met kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar vindt dat hun kind het afgelopen jaar te veel op de tablet heeft gezeten. En bijna zes op de tien (57%) maakt zich zorgen over de online veiligheid van hun kind. Toch blijkt dat driekwart niet boven op de digitale activiteiten van hun kind zit en drie op de tien heeft helemaal geen idee wat hun kind online kijkt of doet.

Justine Pardoen, specialist mediaopvoeding bij Bureau Jeugd & Media: “Het is logisch dat kinderen in tijden als deze vaker op bijvoorbeeld een tablet zitten. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 70% van de ouders niet regelmatig het gesprek aangaat en ruim zes op de tien (62%) heeft geen duidelijke afspraken over bijvoorbeeld het delen van wachtwoorden of toegangscodes. Toch is het belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de online gevaren, vooral als we noodgedwongen minder toezicht kunnen hebben.”

Digitale sprint, maar cyberveiligheid blijft achter
Bijna zes op de tien (57%) van de Belgen is er niet zeker van dat hun gezin/huishouden is beschermd tegen cyberaanvallen. We scoren het hoogst met een virusscanner voor de computer (65%). Een stuk lager ligt dat voor de tablet en smartphone (38%). Het beveiligen van digitale apparaten en regelmatig updaten van software, wordt door ongeveer de helft maar gedaan. Echter, de meeste winst valt te behalen op het communicatieve vlak: 17% gaat regelmatig thuis het gesprek aan over cyberveiligheid en slechts een kwart (26%) heeft thuis duidelijke afspraken, zoals over het delen van wachtwoorden of toegangscodes. 

Digitalisering zet door
Het afgelopen jaar is België vooral meer online gaan shoppen (59%), meer online gaan bankieren (46%) en meer digitaal gaan communiceren met vrienden en familie (44%) en. Waar sommige digitale ‘escapades’ in de toekomst weer minder zullen worden, zijn er ook bepaalde digitale gemakken die zullen blijven of zelfs toenemen, zo blijkt uit onderzoek van Kaspersky. Zo lijkt er een groeiende animo te zijn voor smart home producten. Van de mensen die meer smart home producten zijn gaan gebruiken, wil 93% dit in het nieuwe jaar evenveel of zelfs meer gaan doen. Ook zegt 89% van de mensen die online meer zijn gaan shoppen dit in toekomst evenveel of meer te gaan doen.

Online shoppen een blijvertje
Zes op de tien Belgen is het afgelopen jaar meer online gaan winkelen – waarbij een groot daarvan dit ook in de toekomst vaker wil doen. Vier op de tien deed dit ter vermaak en de helft (50%) heeft zich meer gefocust op online aanbiedingen. Een op de vijf heeft tijdens het online shoppen vaker dan eens te maken gehad met online oplichting. Ondanks dat 68% zegt op hun hoede te zijn voor fake webshops, blijkt uit het onderzoek dat de helft niet checkt of de URL en de betaalomgeving veilig zijn. Ook lijkt het erop dat we gemakzuchtiger zijn geworden voor wat betreft het delen van persoonlijke gegevens. Drie op de tien zegt, door het vele registreren, makkelijker te zijn geworden in het delen hiervan.

David Jacoby, cybersecurity expert bij Kaspersky: "Waar online winkelen een groeiende trend laat zien, groeit ook het aantal cyberaanvallen en -tactieken. Phishing-aanvallen zijn hier een punt van zorg. Nu het delen van persoonlijke gegevens steeds meer de norm wordt, is het belangrijk om waakzaam te blijven - vooral met kortingen. We raden consumenten aan nooit direct op links in e-mails te klikken, maar in plaats daarvan met de muisaanwijzer op de link te houden om te zien welk adres de link probeert te openen. Als je niet zeker bent van de link, dan is het aan te raden deze niet te bezoeken. Je kunt de legitieme website ook handmatig in typen in plaats van op de link te klikken. Gebruik daarbij altijd veilige betalingsmethoden, zoals een creditcard of een vertrouwd betaalportaal, om ervoor te zorgen dat de transacties beveiligd zijn."

Digitaal het nieuwe normaal? Lees hier hoe je jezelf én je huishouden kunt beschermen tegen cybercriminaliteit: https://www.kaspersky.nl/blog/digitaal-het-nieuwe-normaal

Toelichting onderzoek 

Dit onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain* Research, onder een representatieve populatie van 1.000 Belgen 18+. De onderzoeksperiode was november 2020 en is uitgevoerd volgens ESOMAR-richtlijnen.

Digitaal het nieuwe normaal? Bijna zes op de tien zegt onvoldoende beschermd te zijn tegen cyberaanvallen

65% van ouders vindt dat hun kind het afgelopen jaar te veel op de tablet heeft gezeten. Bijna zes op de tien ouders maakt zich zorgen om online veiligheid kind. Drie op de tien is sinds pandemie makkelijker geworden met delen persoonlijke gegevens. Bijna zes op de tien geeft aan dat gezin/huishouden onvoldoende is beschermd tegen cyberaanvallen. 71% ouders gaat thuis niet regelmatig het gesprek aan over cyberveiligheid
Kaspersky Logo