Overslaan naar hoofdinhoud

Cybersecurity is tegenwoordig van levensbelang. De cyberaanval op een Frans ziekenhuis eerder deze week, waardoor verschillende patiënten overgeplaatst moesten worden en operaties werden uitgesteld, is een confronterend voorbeeld van de gevolgen van een hack. Des te ingrijpender is het feit dat maar liefst 18 procent van de ondervraagde besluitvormers van Nederlandse mkb’s bereid is om illegale alternatieven te gebruiken van bedrijfssoftware om de IT-uitgaven te verlagen. Bij grote bedrijven (250-999 werknemers) loopt dit percentage op tot zelfs 33 procent.Dit blijkt uit nieuw Kaspersky-onderzoek onder 100 Nederlandse bedrijfseigenaren en besluitvormers binnen het mkb tot 999 werknemers en die verantwoordelijk zijn voor bedrijfsontwikkeling en strategie.

Met het einde van het jaar in zicht, zijn bedrijven druk bezig met het opstellen van budgetten voor het aankomend jaar, waarbij de mogelijke aankomende recessie invloed heeft op die budgetten. Alhoewel meer mkb’ers aangeven dat cybersecurity-incidenten (19%) uitdagender zijn dan een recessie (11%), zou toch 13 procent besparen op cybersecurity als zij moeten snijden in hun budgetten vanwege een crisis.

Kostenbesparing op cybersecurity

Het Kaspersky onderzoek zocht uit welke crisismanagementtactieken bedrijfsleiders het meest succesvol vinden en hoe sommige stappen de cyberweerbaarheid van een bedrijf ernstig kunnen aantasten. Veilige maatregelen zoals het zoeken naar goedkopere leveranciers en het gebruiken van gratis alternatieven van gangbare software zijn het populairst bij de respondenten, met respectievelijk 26 en 28 procent, maar 18 procent van de ondervraagde bedrijfsleiders zou hun software vervangen door een illegale versie om kosten te besparen. Daarnaast gaf 23 procent aan werknemers te vragen om hun persoonlijke apparaten te gebruiken om zo kosten te besparen. Beide maatregelen kunnen ernstige gevolgen hebben voor de cybersecurity van bedrijven. Cybercriminelen verspreiden namelijk actief schadelijke bestanden via de meest gebruikte software en persoonlijke apparaten zijn niet altijd voorzien van de beste en laatste security-oplossingen en -updates, waardoor deze een groter risico op infectie lopen.

Malware vermomd zich als populaire softwareproducten

Zo blijkt uit cijfers van het Kaspersky Security Network (KSN) dat in slechts acht maanden tijd in totaal 9.685 gebruikers werden geconfronteerd met malware en ongewenste software die zich voordeed als de populairste softwareproducten voor het midden- en kleinbedrijf. In het algemeen werden 4.525 unieke schadelijke of potentieel ongewenste bestanden verspreid via onofficieel verspreide (waaronder illegale) mkb-gerelateerde software.

Wat betreft het soort programma's dat de respondenten denken te kunnen vervangen door gehackte kopieën, kiest de meerderheid voor communicatie-, sales-, of zelfs cybersecuritysoftware. Maar liefst 28 procent is bereid om illegale cybersecuritysoftware te gebruiken.

Welke soorten software zou je vervangen door een illegaal alternatief?

"Een gebrek aan middelen is een gebruikelijke situatie voor kleine en middelgrote bedrijven, maar het gebruik van illegale of gehackte software moet volledig worden uitgesloten als een organisatie waarde hecht aan haar veiligheid, reputatie en inkomsten. Illegale softwarekopieën bevatten meestal Trojaanse paarden en miners, en bevatten niet de fixes of patches die door ontwikkelaars zijn uitgebracht om kwetsbaarheden te dichten die door cybercriminelen kunnen worden uitgebuit. Officiële gratis alternatieven zijn veel betere opties voor wie geld moet besparen op IT", aldus Alexander Shlychkov, Product Marketing Lead bij Kaspersky.

Voorkom dat je gegevens worden gehackt door medewerkers bijvoorbeeld standaardaccounts te geven zonder beheerdersrechten. Zo voorkom je dat ze per ongeluk verkeerde software installeren. Ook gratis security-oplossingen kunnen worden gebruikt. Ze hebben minder functies maar beschermen wel. Om mining te voorkomen is een security-oplossing aan te raden die niet alleen schadelijke programma’s detecteert maar ook potentieel ongewenste installaties.

Meer aanbevelingen over hoe je je bedrijf met een beperkt budget kan beschermen, vind je op een speciale Kaspersky Low Budget Hub

Het volledige rapport en meer inzichten in crisistactieken voor het MKB zijn beschikbaar via deze link

Bijna een op vijf besluitvormers in het mkb overweegt gebruik van illegale software om kosten te besparen

Kaspersky Logo