Overslaan naar hoofdinhoud

Digital Natives vragen hulp bij online privacybescherming ondanks digitale vaardigheid

6 april 2016

Onwetendheid troef volgens eerste nationale privacystudentenonderzoek van Kaspersky Lab

Uit het eerste nationale studentenonderzoek van Kaspersky Lab naar de waarde van online privacy blijkt dat studenten veel waarde aan online privacy hechten, maar daar niet naar handelen. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de studenten (zeer) digitaal vaardig is, vraagt 88% om meer voorlichting rondom online privacy. Studenten van 18 t/m 30 jaar zien het kwijtraken van hun bankgegevens, foto’s die openbaar worden, gehackt worden en identiteitsfraude als de grootste risico’s op het vlak van online privacyschending. Dit onderzoek is eind maart 2016 uitgevoerd onder ruim 1000 (mbo, hbo en wo) studenten door jongerenonderzoeksbureau Qrius.

Wat opvalt, is dat 94% van de studenten aangeeft dat online privacy belangrijk is. Tegelijkertijd zegt 42% van de ondervraagden dat ze ‘niet zo actief’ of ‘helemaal niet actief’ zijn om hun online privacy te beschermen. Zo meldt slechts 24% dat ze regelmatig hun wachtwoord veranderen. Het overgrote merendeel (89%) maakt volop gebruik van het openbare Wi-Fi netwerk. Studenten maken massaal (95% of meer) gebruik van mobiele apparatuur als smartphone en laptop en verwachten dat ook te doen in hun toekomstige werkomgeving waar 65% via WhatsApp wil communiceren met hun werkgever.

Onwetendheid overheerst rondom privacy in toekomstige werkomgeving

Uit vragen naar hun toekomstige werkomgeving blijkt dat veel studenten vinden dat privé en werk in elkaar over moeten kunnen lopen. Zo vindt 47% dat het bekijken en beantwoorden van privéberichten onder werktijd toelaatbaar is. Dat ligt anders bij privé-telefoongesprekken en online winkelen. 25% van de respondenten wil ook tijdens werk privé kunnen bellen, 17% vindt dat online shoppen ook onder werktijd moet kunnen. Daar staat tegenover dat het overgrote merendeel (80%) geen bezwaar heeft om na werktijd e-mails of andere zakelijke berichten te beantwoorden, zolang dat bij voorkeur doordeweeks gebeurt.

De studenten tonen veel weerstand tegen nieuwe technologische mogelijkheden om personeel te bekijken, volgen en monitoren. 75% wil niet dat (toekomstige) werkgevers gesprekken afluistert, 66% van de studenten heeft bezwaar tegen filmen in de werkomgeving en slechts 24% ziet het zitten om een ‘wearable’ te dragen waarmee werkgevers informatie kunnen verzamelen over bijvoorbeeld de gezondheid van medewerkers. De wet ‘Meldplicht Datalekken’ die per januari 2016 van kracht is gegaan, is niet bekend bij het merendeel (91%) van de studenten.

Keuzevrijheid

Zo goed als alle studenten hebben een laptop en/of smartphone in bezit. Dat betekent niet automatisch dat ze die apparatuur ook willen gebruiken voor hun werk (Bring-Your-Own-Device). Het merendeel (55%) van de studenten zou willen dat de toekomstige werkgever een apparaat naar keuze aanbiedt om mee te werken (Choose-Your-Own-Device).

“Tot nu toe was de algemene indruk dat jongeren die massaal informatie delen en (laten) vastleggen minder waarde hechten aan online privacy. Het tegendeel blijkt waar te zijn. Deze studenten zeggen dat ze hun digitale privacy belangrijk vinden, noemen ook reële risico’s, maar in de praktijk zijn ze er nauwelijks mee bezig. Ze beseffen niet wat werkgevers allemaal al mogen en kunnen. Dat vraagt om veel meer voorlichting. Sterker nog, daar vragen de studenten zelf om,” vertelt Paul Sikkema, leider van dit jongerenonderzoek bij Qrius.

Digital Natives vragen hulp bij online privacybescherming ondanks digitale vaardigheid

Onwetendheid troef volgens eerste nationale privacystudentenonderzoek van Kaspersky Lab
Kaspersky logo

Over Kaspersky

Kaspersky is een internationaal bedrijf dat is opgericht in 1997 en dat is gespecialiseerd in cyberbeveiliging en digitale privacy. Dankzij de uitgebreide bedreigingsintelligentie en beveiligingsexpertise van Kaspersky zijn tot nu toe meer dan een miljard apparaten beschermd tegen opkomende cyberbedreigingen en gerichte aanvallen. Kaspersky transformeert voortdurend haar innovatieve oplossingen en diensten om bedrijven, kritieke infrastructuren, overheden en consumenten wereldwijd te beschermen. Onder het allesomvattende beveiligingsportfolio van Kaspersky vallen toonaangevende endpointbescherming, gespecialiseerde beveiligingsproducten en diensten, evenals Cyber Immune-oplossingen waarmee geavanceerde en evoluerende digitale bedreigingen kunnen worden bestreden. We helpen meer dan 200.000 zakelijke klanten te beschermen wat het belangrijkste voor ze is. Meer informatie vind je op www.kaspersky.nl.

Verwant artikel Information