Overslaan naar hoofdinhoud

De veiligheid van internetbankieren is te allen tijde een belangrijke kwestie. Om klanten gerust te stellen, implementeren alle banken tal van maatregelen om de veiligheid van online bankieren te waarborgen. Ze moeten deze preventieve stappen nemen om alle gevoelige klantgegevens te beschermen, omdat er simpelweg te veel op het spel staat voor alle betrokken partijen. Elke hack en elk lek kan extreem grote gevolgen hebben voor een bank en zijn reputatie, maar voor klanten, kan het aanzienlijke financiële en sociale impact hebben. Met dit in het achterhoofd is het duidelijk dat de taak bij zowel banken als klanten ligt om online bankieren veilig te houden.

Wat is internetbankieren?

Internetbankieren stelt klanten hoofdzakelijk in staat om hun geld via elektronische middelen te beheren, waarbij het niet meer nodig is om fysiek een bank te bezoeken. Klanten kunnen via veilige portals op de website of app van een bank een groot aantal financiële transacties online uitvoeren. Sommige van de standaardfuncties van online bankieren zijn lokale en internationale overboekingen, factuurbetalingen en cheque-afschrijvingen.

Ondanks enige zorg over de veiligheid van internetbankieren, gebruiken de meeste mensen elektronisch bankieren vanwege gebruikscomfort en -gemak. Maar zoals voor de meeste dingen omtrent internet geldt, zijn er verschillende voordelen en nadelen.

De voordelen van online bankieren

Met de groeiende digitalisering van de maatschappij, was het slechts een kwestie van tijd voordat bankieren—bijna geheel—online ging. Ondanks de vele inherente risico's biedt digitaal bankieren veel voordelen voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Zolang gebruikers zich ervan bewust zijn hoe ze hun bankrekening tegen hackers kunnen beschermen, kan internetbankieren heel nuttig zijn. Online bankieren is om enkele redenen heel populair:

  • 24/7 toegang tot accounts: het is voor klanten heel handig om overal en zoals zij dat willen hun geld te kunnen beheren via smartphone of computer. Op die manier hoeven ze de bank niet meer te bezoeken, maar kunnen ze onmiddellijk en overal hun rekening bekijken en met diverse functies acties uitvoeren op de app of website van een bank. Het is ook handig omdat klanten het saldo en overschrijvingen goed in de gaten kunnen houden met het oog op veiligheid, want het is gemakkelijk om frauduleuze of verdachte activiteit te herkennen.
  • Eenvoudig betalen van facturen: met online bankieren kunnen klanten snel en eenvoudig allerlei soorten rekeningen betalen, bijvoorbeeld de huur of elektriciteitsrekening. Het is zelfs mogelijk om automatische betalingen in te stellen.
  • Makkelijk overboeken: gebruikers van digitaal bankieren kunnen overboekingen doen wanneer ze dat willen, waarbij geld eenvoudig tussen hun eigen rekeningen kan worden verplaatst maar ook naar derde partijen in het binnen- en buitenland kan worden overgeschreven.
  • Direct toegang tot bankgegevens: portals van internetbankieren bieden volledige zichtbaarheid van rekeningen, waaronder snelle toegang tot oude afschriften en transacties. Dit is handig voor het bijhouden van de administratie, bijvoorbeeld voor de belastingaangifte.
  • Beter budgetteren: de meeste apps en portals voor online bankieren stellen gebruikers in staat om te zien hoe ze hun geld uitgeven, of kunnen worden gesynchroniseerd met programma's of apps die dit laten zien, waardoor klanten beter inzicht en betere controle krijgen over hun uitgaven en budgetten.
  • Betere tarieven: soms betalen klanten een lager tarief voor overschrijvingen en valutaruil door transacties via internetbankieren te doen in plaats van via een bankfiliaal.
  • Lagere kosten: omdat er minder overheadkosten zijn bij digitaal bankieren, zijn de algemene kosten vaak lager dan als klanten dezelfde transacties op de traditionele wijze zouden doen.
  • Meer functies: veel banken kunnen via internetbankieren een grotere verscheidenheid aan services aanbieden, die op de traditionele manier meer tijd zouden kunnen kosten, zoals bespaartools, financieel advies, controle van stortingen, peer-to-peer-betalingen en zelfs klantenservice.
  • Nauwkeurig geldbeheer: de automatisering die inherent is aan digitaal bankieren zorgt voor veel minder kans op fouten—menselijke fouten blijven een risico bij traditioneel bankieren.

Enkele nadelen van digitaal bankieren

Ondanks het grootschalige gebruik van elektronisch bankieren vandaag de dag, is er ook een schaduwzijde. Beveiliging is altijd een zorg geweest bij bankieren, en de digitalisering van de sector heeft hier nog meer nadruk op gelegd. Houd rekening met deze mogelijke valkuilen bij online bankieren:

  • Het kan voor mensen die niet technisch onderlegd zijn, een uitdaging zijn om een weg te vinden in internetbankieren.
  • Online bankieren is mogelijk niet geschikt voor het doen van grote of complexe transacties.
  • Als gevolg van veiligheidsprotocollen maken banken vaak gebruik van limieten voor financiële handelingen bij portals voor digitaal bankieren. Een voorbeeld daarvan zijn dagelijkse overdrachtslimieten. Limieten kunnen soms moeilijk te wijzigen of verwijderen zijn.
  • Omdat bij online bankieren een goede internetverbinding nodig is, kunnen verbindingsproblemen gevolgen hebben voor de functionaliteit met de portal.
  • Er vindt geregeld onderhoud plaats op portals voor bankieren. Dit is bedoeld om ze actueel en veilig te houden. Er kunnen hierdoor serviceonderbrekingen voorkomen.
  • Ondanks beveiligingsmaatregelen van hoog niveau blijft internetbankieren kwetsbaar voor cybercriminaliteit.

Zijn online banken veilig?

Over het algemeen is de beveiliging van online banken erg hoog. Banken denken goed na over hoe ze je bankrekening moeten beschermen tegen hackers en ze voeren verschillende beveiligingsmaatregelen door. Zo hebben de meeste internetbankportals en -apps nu tal van standaard beveiligingsfuncties zoals automatisch uitloggen na een bepaalde periode van inactiviteit, het deactiveren van inloggegevens na verschillende mislukte pogingen, multifactorauthenticatie en encryptie. Enkele stappen die financiële instellingen nemen om klanten en hun financiën te beschermen, zijn:

  1. Gegevensbescherming met 128-bits of 256-bits encryptie
  2. Encryptie van alle digitale communicatie zoals e-mails en online klantenondersteuning
  3. Automatisch uitloggen na een periode van inactiviteit
  4. Tweefactor-, meervoudige of biometrische authenticatie
  5. Beveiligingswaarschuwingen: een sms-bericht of e-mail voor elke transactie.
  6. Eenmalige wachtwoorden om transacties te valideren.
  7. Werknemerstraining in het privacybeleid en het beschermen van klantgegevens.
  8. Controle op verdachte activiteit voor fraudepreventie
  9. Cyberbedreigingsinformatie (CTI) om potentiële cyberbedreigingen te vinden en er snel iets tegen te doen.

Wat zijn de risico's van online bankieren?

Hoewel banken een reeks processen gebruiken om de veiligheid van online bankieren te waarborgen, zijn ze niet waterdicht. Cybercriminelen zetten steeds complexere middelen in om allerlei soorten cybermisdaden uit te voeren. Daarin zijn phishing, creditcardfraude en identiteitsfraude een blijvende zorg voor de sector. Hoewel digitaal bankieren veel voordelen biedt, zoals een hoge mate van comfort en controle, is het van essentieel belang dat gebruikers zich bewust zijn van de risico's die een online rekening met zich meebrengt. Enkele zaken die je aandacht vereisen:

  • Phishingaanvallen: deze komen vaak voor in de vorm van scammails die lijken op legitieme e-mails van banken en zij zetten de ontvanger ertoe aan om persoonlijke gegevens, zoals gebruikersgegevens om in te loggen of gegevens van een bankrekening te delen door te reageren op de e-mail of op een link naar een frauduleuze website te klikken waar de gebruikers zijn/haar gegevens invoert.
  • Malware: sommige financiële scams beginnen met een aanvaller die het is gelukt om malware of virussen op het apparaat van een slachtoffer te installeren. De malware of het virus steelt vervolgens de benodigde persoonlijke gegevens en stuurt die door naar de aanvaller; soms is de malware gecodeerd in onbeveiligde apps voor bankieren.
  • Falende technologie: omdat digitaal bankieren volledig afhankelijk is van perfect werkende technologie betekent dit dat elk probleem, bijvoorbeeld stroomuitval, kwaadaardige aanvallen of lekken, ervoor kan zorgen dat klanten toegang tot hun account verliezen, in ieder geval tijdelijk.
  • Diefstal van financiële middelen: ondanks het gebruiksgemak blijven gebruikersaccounts kwetsbaar voor aanvallen bedoeld voor het stelen van geld. Daarom is het van essentieel belang om altijd te letten op eventuele verdachte activiteiten op je account.
  • Identiteitsdiefstal: zelfs als hackers een online bankrekening niet weten binnen te komen, dan nog zouden ze de informatie kunnen stelen die ze nodig hebben om de identiteit van een individu te stelen en deze informatie kunnen gebruiken om andere accounts te hacken of andere typen financiële fraude te plegen.

Hoe bescherm je je bankrekening tegen fraudeurs?

Banken nemen de bescherming van internetbankieren heel serieus, maar ook klanten moeten stappen ondernemen voor een goede bescherming bij internetbankieren. Deze infographic voor online bankieren over online geldtransacties geeft aan dat de juiste beveiligingssoftware de sites die je regelmatig bezoekt in beveiligde modus kan openen wat eraan bijdraagt dat je persoonlijke gegevens veilig blijven. Natuurlijk zijn er altijd meer mogelijkheden om internetbankieren veilig te houden. Enkele belangrijke beveiligingstips voor veilig online bankieren:

  1. Wees altijd waakzaam met e-mails van banken waarin naar persoonlijke gegevens wordt gevraagd of die je doorsturen naar een website: banken vragen nooit vertrouwelijke gegevens op!
  2. Klik nooit op links in een e-mail die naar een website van een bank verwijzen: typ in plaats daarvan het webadres rechtstreeks in op de browser en zorg ervoor dat je de legitieme, beveiligde website van de bank opent.
  3. Let op onverwachte activiteit tijdens een sessie online bankieren, bijvoorbeeld ongebruikelijke pop-upvensters: schakel deze onmiddelijk uit.
  4. Gebruik anti-virussoftware voor extra beveiliging bij bankieren en zorg ervoor dat deze altijd bijgewerkt is.
  5. Bescherm je online sessies door gebruik te maken van een Virtueel Particulier Netwerk (VPN)
  6. Schakel multifactor- of biometrische authenticatie in als de bank dit aanbiedt.
  7. Gebruik, indien mogelijk, eenmalige wachtwoorden om overdrachten, betalingen en wijzigingen te valideren.
  8. Meld je, indien mogelijk, aan voor meldingen, zodat je weet wanneer er een transactie plaatsvindt, een wachtwoord wordt bewerkt, er een verandering in het account is en wanneer er mislukte inlogpogingen worden gedaan.
  9. Gebruik, indien mogelijk, een wachtwoordbeheerprogramma om sterke wachtwoorden voor internetbankieren te genereren
  10. Gebruik nooit openbare wifi voor online bankieren: gebruik alleen beveiligde privénetwerken
  11. Gebruik alleen de officiële website en app van een bank
  12. Schakel wachtwoordbeveiliging in op alle apparaten.
  13. Log altijd uit als je klaar bent met internetbankieren en activeer automatisch uitloggen indien dit nog niet is gedaan.
  14. Geef nooit gevoelige informatie op: banken zullen je nooit vragen naar persoonlijke gegevens zoals je bsn of pincode.
  15. Controleer rekeningafschriften regelmatig op verdachte activiteit zoals ongeoorloofde kosten of overboekingen en rapporteer deze direct aan de bank.
  16. Rapporteer verloren of gestolen kaarten onmiddellijk aan je bank.
  17. Zorg ervoor dat alle software op je apparaat up-to-date is.
  18. Ga voor een papierloze administratie: afschriften op papier geven potentiële aanvallers de kans om persoonlijke gegevens te stelen.

Bescherm je financiën met de bescherming van internetbankieren

Nu banken steeds meer zaken digitaal doen, nemen de zorgen van mensen over de beveiliging van internetbankieren (terecht) toe. Banken maken gebruik van complexe beveiligingsprotocollen van hoog niveau om de integriteit van hun systemen te garanderen en klanten ervan te verzekeren dat hun rekeningen en geld goed beveiligd zijn. Dit houdt onder andere bescherming van gegevens en communicatie met encryptie, multifactorauthenticatie, beveiligingswaarschuwingen en automatisch uitloggen in als standaardfuncties om veilig online bankieren te kunnen garanderen. Toch moeten gebruikers van online bankieren zich bewust zijn van de inherente risico's en zelf ook beveiligingsmaatregelen nemen. Dit betekent dat ze alle beveiligingsfuncties op hun bankapps of bankwebsites moeten inschakelen, alleen hun rekening via een beveiligde wifiverbinding moeten openen en behoudzaam moeten omgaan met onverwachte e-mails of telefoontjes die van hun bank afkomstig lijken te zijn.

Koop Kaspersky Premium + 1 JAAR GRATIS Kaspersky Safe Kids. Kaspersky Premium ontving vijf AV-TEST-awards voor beste bescherming, beste prestaties, snelste VPN, goedgekeurd ouderlijk toezicht voor Windows en beste beoordeling voor ouderlijk toezicht voor Android.

Gerelateerde artikels en links:

Malware en exploits detecteren

Hoe veilig zijn elektronische geldoverboekingen?

Infographic: overzichtskaart Financiële cyberbedreigingen van online bankieren

Gerelateerde producten en diensten:

Kaspersky VPN Secure Connection

Kaspersky Password Manager

Kaspersky Premium

Veilig internetbankieren en fraudeurs op afstand houden

Leer welke maatregelen banken nemen om internetbankieren veilig te maken en ontdek enkele tips om veilig online te bankieren en je rekening te beschermen.
Kaspersky Logo