Overslaan naar hoofdinhoud

Een uitgebreide gids voor de cyberbeveiliging van kleine bedrijven

Gids voor kleine bedrijven Cyberbeveiliging

46% van alle cyberaanvallen in 2024-25 was gericht op kleinere bedrijven, en de meeste die worden getroffen, worden binnen zes maanden gesloten.

Deze schokkende statistiek onderstreept het belang van cyberbeveiliging voor kleine bedrijven over de hele wereld. Maar ondanks het risico dat cybercriminaliteit met zich meebrengt voor hun levensvatbaarheid en bestaan, hebben veel te veel mensen onvoldoende bescherming - en in sommige gevallen zelfs helemaal geen bescherming.

Bij een goede cyberbeveiliging voor kleine bedrijven draait het niet alleen om de juiste oplossingen om dreigingen en kwaadwillenden buiten de deur te houden. Het gaat ook om de proactieve bescherming van gegevens, systemen, gebruikers en programma's; over ervoor te zorgen dat werknemers hun steentje bijdragen aan een veilig online gedrag; en over het vinden van de meest kosteneffectieve routes naar een goede beveiliging wanneer interne beveiliging financieel niet haalbaar is.

In deze gids voor cyberbeveiliging voor kleine bedrijven bespreken we alles wat u moet weten: de grootste dreigingen waarmee u mogelijk te maken kunt krijgen, de beste beveiligingsmethoden voor preventie en de technologieën die vitale verdedigingslinies kunnen toevoegen.

Wat zijn de grootste cyberbeveiligingsrisico's voor kleine bedrijven?

De cyberdreigingen voor kleinere organisaties zijn talrijk en sommige zijn veel duidelijker en bekender dan andere. Aangezien slechts één succesvolle aanval langdurige of zelfs onherstelbare schade aan een kmo kan toebrengen, is het essentieel om ze allemaal te kennen, zodat de juiste defensieve maatregelen kunnen worden genomen:

Malware

Malware en virussen zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende dreigingen die bij kleine bedrijven opkomen. Kwaadaardige e-mailbijlagen zoals pdf's , webkoppelingen en downloads - die vaak worden vermomd om er legitiem uit te zien - bevatten code die kan worden gebruikt om de toegang tot netwerken te beroven, om gegevens in beslag te nemen of zelfs om gegevens helemaal te vernietigen.

Ransomware

Ransomware-aanvallen zijn de afgelopen jaren snel gegroeid, met name door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en kunnen enorme verstoringen veroorzaken bij kleine bedrijven die in de tussentijd niet noodzakelijk de veerkracht hebben om hun activiteiten voort te zetten. Bij deze aanvallen stelen of coderen hackers essentiële bedrijfsgegevens en eisen ze betaling van het bedrijf om de toegang ertoe te herstellen (zonder enige garantie dat ze de toegang zullen herstellen, zelfs als het losgeld wordt betaald).

Phishing

Bij phishing-aanvallen doen cybercriminelen zich voor als een legitieme partij en nemen ze contact op met het slachtoffer, vaak met een overtuigend ogende e-mail. Phishing-e-mails moedigen het slachtoffer aan om een koppeling te openen of een bestand te downloaden, waarmee de hackers toegang kunnen krijgen tot gevoelige informatie en inloggegevens. Vooral kleine bedrijven lopen het risico op valse betalingsverzoeken en facturen.

Gegevensdiefstal door compromissen met wachtwoorden

Bij veel organisaties worden de systemen nog steeds maar al te gemakkelijk gehackt omdat een opportunistische hacker een wachtwoord heeft kunnen raden. Dit kan eenvoudigweg met vallen en opstaan, of door het gebruik van 'password spray'-malware die veelvoorkomende wachtwoorden in één keer op grote aantallen accounts probeert. Dit is met name het geval wanneer zeer eenvoudige wachtwoorden worden gebruikt en wanneer ze niet regelmatig worden bijgewerkt.

Verouderde, niet-gepatchte software

Zodra een bedrijfsprogramma is uitgebracht, kunnen cybercriminelen op zoek gaan naar kwetsbaarheden die ze kunnen misbruiken - en na verloop van tijd hebben ze een grotere kans om er een te vinden. Dit is de reden waarom ontwikkelaars regelmatig updates uitbrengen waarmee deze kwetsbaarheden worden gedicht en gedicht, maar veel kleinere bedrijven vergeten ze te installeren.

Werk op afstand en gebruik van persoonlijke apparaten

Nu meer werknemers soms of constant thuis werken, worden zakelijke activiteiten vaak uitgevoerd via binnenlandse internetverbindingen met een lager beveiligingsniveau - of erger nog, onbeveiligde openbare wifinetwerken . Deze risico's worden versterkt door een 'Bring Your Own Device'-configuratie waarbij werknemers persoonlijke apparaten gebruiken voor zakelijk gebruik, wat betekent dat malware die wordt verkregen via niet-zakelijke activiteit zakelijke gegevens kan compromitteren.

Bedreigingen van binnenuit

Hoewel de meeste werknemers eervolle bedoelingen hebben, bestaat er altijd een risico op aanvallen van binnenuit. Bedreigingen van binnenuit die misbruik maken van de toegang tot gevoelige systemen en programma's kunnen enorme schade aanrichten en het kan even duren voordat het probleem bekend wordt. Een veelvoorkomende oorzaak is dat werknemers meer toegang hebben dan nodig is om hun werk te doen

Sterkere cyberbeveiliging voor kleine bedrijven

Zorg voor veilige communicatie en geavanceerde bescherming tegen dreigingen om u te beschermen tegen aanvallen van de toeleveringsketen

Probeer Small Office Security gratis

Beste beveiligingspraktijken voor kleine bedrijven

Technologie speelt een essentiële rol bij de ondersteuning van de cyberbeveiliging van kleine bedrijven (en die technologieën komen later uitgebreid aan bod). Maar dit is slechts een deel van het verhaal, want een bedrijf en individuele werknemers moeten verschillende acties ondernemen om het risico op een inbreuk te verkleinen en de impact van een inbreuk tot een minimum te beperken. Op basis van onze ervaring raden we het volgende aan:

Regelmatig back-ups maken van gegevens

Als er regelmatig een back-up van gegevens wordt gemaakt, kan een bedrijf hierop terugvallen met minimale onderbreking in het geval van een malware- of ransomware-aanval. Back-ups moeten gescheiden worden gehouden van apparaten die dagelijks worden gebruikt, gepland voor een vaste tijd (idealiter één keer per week, maar mogelijk vaker voor bedrijfskritieke gegevens) en opgeslagen in een beveiligde omgeving.

Gegevens en programma's veilig opslaan in de cloud

Verbonden met het vorige punt, bieden cloudopslagoplossingen een winnende combinatie van flexibiliteit, beveiliging en kosteneffectiviteit als het gaat om de bescherming van alle zakelijke gegevens. Toonaangevende cloudbeveiliging kan ervoor zorgen dat medewerkers met de juiste legitimatie overal toegang hebben tot gegevens; vergoedingen kunnen ook omhoog of omlaag worden geschaald in overeenstemming met de zakelijke vereisten.

Een reactie- en herstelplan ontwikkelen

Hoe sneller een klein bedrijf weer aan de slag kan na een beveiligingsincident, hoe kleiner de impact op operationeel, juridisch, financieel en reputatievlak. Een regelmatig back-upschema is een onderdeel van een uitgebreid herstelplan dat ook moet beschrijven hoe werknemers moeten werken in plaats van wanneer een inbreuk op een bepaald gebied is vastgesteld.

Systemen en programma's bijwerken

Net zoals een schema voor back-ups moet worden opgesteld, moet een soortgelijke aanpak ook worden toegepast voor het bijwerken van systemen en programma's, zodat de nieuwste patches en beveiligingsmaatregelen zo snel mogelijk worden geïmplementeerd. Dit is ook een goede kans om niet langer benodigde programma's te verwijderen, wat ook kan leiden tot kostenbesparingen op licentiekosten.

Optimale bescherming op mobiele apparaten

Met smartphones en tablets die zo belangrijk zijn voor veel kleine bedrijven, moet het zo veilig mogelijk houden ervan een topprioriteit zijn. De volgende informatie wordt vastgelegd:

  • Wachtwoordbescherming inschakelen
  • ervoor zorgen dat apparaten kunnen worden gevolgd of gewist bij verlies of diefstal
  • Verbinding met openbare wifi vermijden

Sterke wachtwoorden behouden en deze regelmatig wijzigen

Een goed gebruik van wachtwoorden is essentieel, zodat inloggegevens die in verkeerde handen vallen, minder snel bruikbaar zijn. Wachtwoorden moeten ten minste om de drie maanden worden gewijzigd, gemakkelijk te raden wachtwoorden moeten worden vermeden en dezelfde wachtwoorden mogen niet op meerdere platforms worden gebruikt. Multi-factor authenticatie (MFA) kan een extra beschermingslaag op dit gebied toevoegen

Toegangscontrole herzien en aanpassen

Het vereiste toegangsniveau van elke werknemer zal voortdurend schommelen, of ze nu een nieuwe functie hebben gekregen of extra taken op zich nemen verantwoordelijkheden, of werken aan nieuwe bedrijfstakken. Als u de toegangsniveaus regelmatig controleert en alles verwijdert dat niet langer nodig is, minimaliseert u het risico op een aanval van binnenuit.

Beveiligingsmaatregelen controleren en beoordelen

Net als toegangscontrole zullen de beveiligingseisen van een bedrijf voortdurend veranderen naarmate de bedrijfsactiviteiten evolueren en de cybercriminaliteit zich blijft ontwikkelen. Een goede audit van de beveiligingsmaatregelen en mogelijke kwetsbaarheden kan helpen bij het proactief opsporen van problemen die moeten worden aangepakt voordat een cybercrimineel ze als eerste vindt.

Training en opleiding van werknemers

Volgens het World Economic Forum kan maar liefst 95% van de problemen op het gebied van cyberbeveiliging worden toegeschreven aan menselijke fouten. Dit onderstreept het belang om ervoor te zorgen dat elke werknemer weet hoe hij veilig online moet werken en hoe gemakkelijk het kan zijn om te worden overvallen door phishing of frauduleuze e-mailbijlagen door middel van cyberbeveiligingstraining .

Welke tools kunnen helpen bij de beveiliging van kleine bedrijven en het voorkomen van cyberaanvallen?

Cyberaanvallen worden steeds groter, georganiseerder en geavanceerder - vooral nu cybercriminelen AI kunnen gebruiken om de ontwikkeling van dreigingen sneller en gedetailleerder te maken. Dit betekent dat alleen de nieuwste technologieën kunnen helpen beschermen tegen nieuwe en opkomende dreigingen, maar ook tegen bestaande. Een goede reeks beveiligingstechnologieën moet daarom het volgende bevatten:

E-mailfiltering

E-mailfiltersystemen zijn belangrijk voor het detecteren van e-mails met oplichting of phishing-aanvallen, inclusief aanvallen die er zo overtuigend uitzien dat zelfs de meest beveiligingsbewuste werknemers ze gemakkelijk kunnen overtreden. Deze filters zorgen ervoor dat gevaarlijke of ongewenste e-mails nooit de eindgebruiker bereiken zonder legitieme zakelijke communicatie te beperken.

Privileged Access Management (PAM)

PAM kan helpen om toegangscontrole tot een realtime activiteit te maken en ervoor te zorgen dat de perfecte balans tussen productiviteit en beveiliging altijd wordt bereikt met referenties. De activiteiten van elke gebruiker en elk apparaat in een netwerk kunnen worden gecontroleerd, zodat de noodzakelijke toegang eenvoudig kan worden verleend en onnodige toegang kan worden verwijderd.

Netwerkregistratie en -bewaking

PAM werkt vooral goed in combinatie met netwerkregistratie en -bewaking, die kan bijhouden wie wat doet en waar op een bepaald moment. Deze informatie kan samen met toegangscontrolegegevens worden beoordeeld, zodat eventuele gevallen van onnodige, onbevoegde of kwaadaardige activiteit kunnen worden geïdentificeerd.

Endpoint Detection and Response (EDR)

Deze bescherming strekt zich uit van gebruikers en accounts tot de apparaten die verbinding maken met een netwerk. EDR-oplossingen kunnen details verzamelen over de aard van een apparaat, wat het doet in een netwerk en wat het in het verleden heeft gedaan. Dit kan van onschatbare waarde zijn bij het detecteren van verdachte activiteit en bij het onderzoeken van de oorzaak van het probleem als er een inbreuk plaatsvindt.

Detectie en beheer van dreigingen

Hulpprogramma's voor dreigingsdetectie analyseren en beoordelen niet alleen apparaten in een netwerk, maar ook de inhoud van het netwerk zelf, om gevallen van ongebruikelijke of verdachte activiteit op te sporen. Deze tools kunnen medewerkers waarschuwen voor mogelijke problemen die moeten worden onderzocht of ze kunnen ze isoleren van de rest van het netwerk, zodat de impact tot een minimum wordt beperkt.

Samengevat: eenvoudige cyberbeveiligingsoplossingen voor kleine bedrijven zonder

Als u een eigenaar van een klein bedrijf bent die dit leest en denkt dat het klinkt als een ontmoedigend vooruitzicht dat de financiële middelen van uw organisatie te boven gaat, hoeft u zich geen zorgen te maken, u bent niet de enige. Veel grotere organisaties worstelen nog steeds met de basisprincipes van cyberbeveiliging, zelfs als ze het budget en de personele middelen hebben om de zaken zelf te regelen.

Het gebruik van een uitgebreide beveiligingsoplossing voor kleine bedrijven is de meest praktische en kosteneffectieve oplossing.

Kaspersky Small Office Security is bijvoorbeeld beschikbaar als een maandelijks abonnement en is geprijsd per gebruiker, zodat onnodige kosten worden geëlimineerd. Het combineert verschillende beveiligingsfuncties en -functies, waaronder wachtwoordbeheer, een premium VPN, bescherming tegen malware en ransomware en nog veel meer. Bovendien kan het worden ingezet op desktopcomputers, laptops, smartphones en tablets, wat betekent dat elke werknemer in uw bedrijf veilig kan werken, wat ze ook doen, en waar en wanneer ze het ook doen.

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde producten:

Een uitgebreide gids voor de cyberbeveiliging van kleine bedrijven

Kleine en middelgrote ondernemingen lopen grote risico's als gevolg van cyberaanvallen. Lees meer over de belangrijkste dreigingen, essentiële aanbevolen procedures voor beveiliging en verdedigingstools.
Kaspersky logo

Gerelateerde artikelen