Niemand ontvangt graag spammail. Het is niet alleen vervelend en tijdrovend, maar kan ook gevaarlijk zijn. Naar schatting wordt 94% van de malware verspreid via spammail. Andere mogelijke gevaren die spammail met zich meebrengt zijn spyware, phishing en ransomware.
Losjes gedefinieerd kunnen we zeggen dat spammail verwijst naar berichten die je niet wilt ontvangen en die meestal commercieel of misleidend van aard zijn. Spam is zo oud als het internet en ondanks aanzienlijke inspanningen om ervan af te komen, blijft het een probleem. In dit overzicht leggen we uit hoe je spam kunt identificeren en melden, hoe je ongewenste berichten kunt blokkeren en hoe je spam kunt voorkomen.
Soms is het meteen duidelijk wanneer een bericht spam is. Als het echter niet meteen zichtbaar is, zijn er handige signalen waarop je kunt letten:
Controleer het adres van de afzender
De meeste spam is afkomstig van e-mailadressen die er anders of raar uitzien – bijvoorbeeld amazondeals@tX94002222aitx2.com of vergelijkbaar. Als je de muisaanwijzer beweegt over de naam van de afzender, die op zich al raar gespeld kan zijn, kun je het volledige e-mailadres zien. Als je twijfelt of een e-mailadres echt is, kun je het invoeren in een zoekmachine om het te controleren.
Bekijk welke informatie wordt gevraagd
Legitieme bedrijven nemen niet zomaar ineens contact met je op via ongevraagde e-mails om naar persoonlijke gegevens zoals je bank- of creditcardgegevens, BSN-nummer, etc. te vragen. In het algemeen is het verstandig voorzichtig te zijn met ongevraagde berichten met de boodschap 'bevestig je accountgegevens' of 'update je accountgegevens'.
Ga indien nodig naar de betreffende website door de URL rechtstreeks in je browser te typen of de website op te zoeken via een zoekmachine - en meld je aan bij je account zonder op de link in de e-mail te klikken.
Wees voorzichtig als het bericht urgentie uitstraalt
Spammers proberen vaak druk uit te oefenen door urgentie uit te stralen. De onderwerpregel van het bericht kan bijvoorbeeld woorden als 'urgent' of 'onmiddellijke actie vereist' bevatten, om je onder druk te zetten om tot actie over te gaan.
Controleer of de e-mail je naam gebruikt
Sommige spamberichten zijn behoorlijk geavanceerd, maar een mogelijk waarschuwingssignaal kan zijn dat je met vage termen wordt aangesproken, zoals 'gewaardeerde klant', enzovoorts. Legitieme bedrijven bij wie je bekend bent kennen je naam en zullen deze ook gebruiken in e-mails.
Controleer de grammatica en spelling
Typefouten en slechte grammatica zijn waarschuwingssignalen. Dat geldt ook voor rare zinnen of een ongebruikelijke zinsbouw, die erop kan wijzen dat de e-mail verschillende keren heen en weer is vertaald met Google Translate.
Wees voorzichtig met bijlagen
Legitieme organisaties sturen geen ongevraagde e-mails met bijlagen omdat ze weten dat deze erom bekend staan malware te bevatten. Als je een e-mail krijgt van een onbekende afzender die erop aandringt dat je een bijlage opent, is dat een teken dat je met spam te maken hebt. Open geen bijlagen in e-mails van een onbekende afzender om te voorkomen dat ze malware downloaden op je apparaat.
Spammails vallen in verschillende categorieën. Dit zijn een paar van de meest voorkomende voorbeelden:
Spamfilters kunnen helpen het aantal spammails dat je krijgt terug te dringen, daarover vertellen we straks meer. Maar er is ook een aantal best practices voor e-mail die je kunt volgen om te voorkomen dat je überhaupt last krijgt van spam. Daarbij kun je denken aan het volgende:
Wees selectief in waarvoor je je aanmeldt:
Geef je e-mailadres alleen aan organisaties die je vertrouwt. Als je je e-mailadres deelt, meld je dan alleen aan voor nieuwsbrieven die je ook echt wilt ontvangen. Bedenk dat fatsoenlijke bedrijven ervoor zullen zorgen dat je je gemakkelijk en op een transparante manier kunt uitschrijven van marketingmails.
Wees voorzichtig met hoe je je e-mailadres deelt:
We delen allemaal ons e-mailadres met vrienden, familie en collega's. Maar vermeld je e-mailadres niet op forums of sociale media, waar bots en spammers het kunnen oppikken. Probeer je e-mailadres voor zo weinig mogelijk diensten te gebruiken, alleen voor diensten die je ook daadwerkelijk gebruikt.
Gebruik verschillende e-mailadressen voor verschillende doeleinden:
Bijvoorbeeld een e-mailadres voor je werk, een voor familie en vrienden en een e-mailadres dat je gemakkelijk weer van de hand kunt doen voor aanmeldingen en abonnementen. Als dat laatste e-mailadres in de handen van spammers terechtkomt, gebruik je het gewoon niet langer en lopen je andere accounts geen risico.
Ga voorzichtig om met spamberichten:
Als je het kunt vermijden, kun je beter niet op spamberichten klikken en ze niet openen. Als je twijfelt, wees dan voorzichtig en verwijder berichten die je niet vertrouwt. Antwoord nooit op een spambericht. Als je dat doet, zien de oplichters dat je e-mailadres actief is en roep je nog meer spam over je af. Klik niet op links en open geen bijlagen in spammails om te voorkomen dat je malware downloadt of het slachtoffer wordt van een phishingaanval.
Kun je je beter afmelden van spammails?
Als het gaat om een nieuwsbrief van een bedrijf dat je kent en die je niet langer wenst te ontvangen, kun je op 'afmelden' klikken. Als het echter een spammail is, kun je je beter niet afmelden (als deze optie al beschikbaar is). Iedere interactie met oplichters is namelijk onverstandig. Als je je afmeldt, laat je ze weten dat je een mogelijk slachtoffer bent. In sommige gevallen kan de link zelf waarmee je je afmeldt voor de nieuwsbrief gevaarlijk zijn. Je kunt spammails het beste verwijderen of blokkeren, of gebruikmaken van een spamfilter.
Spammails verwijderen betekent niet dat er geen nieuwe meer opduiken in je mailbox. Maar je kunt je e-mailprogramma wel trainen, zodat het de e-mails herkent die je wel of niet wilt ontvangen. Dit kun je doen door gebruik te maken van functies voor het melden van spam, die per e-mailprogramma verschillen. Een aantal bekende voorbeelden zijn:
Plaats een vinkje naast spamberichten in Gmail door het lege vakje links van de e-mail te selecteren.
Ga naar het menu vlak boven je inbox.
Zoek het pictogram dat lijkt op een uitroepteken ( ! ) in een stopteken.
Druk erop om het bericht als spam te markeren.
Als je de sneltoetsen voor Gmail hebt ingeschakeld, kun je ook op ! (Shift+1) drukken.
Een bericht markeren als spam in de Gmail-app voor mobiele apparaten met Android en iOS:
In de loop der tijd 'leert' je inbox het soort e-mails dat je hebt gemarkeerd te filteren en naar de map met ongewenste e-mail te verplaatsen. In de meeste gevallen wordt een e-mail na 30 dagen uit deze map verwijderd.
Het is een goed idee om af en toe in de map met ongewenste e-mail te kijken, om zeker te weten dat er niet per ongeluk gewenste e-mail in terecht is gekomen.
Naast berichten als ongewenst markeren, kun je ook spamfilters instellen in de strijd tegen ongewenste e-mail. Ook dit varieert per e-mailprogramma. Een paar voorbeelden zijn:
Het spamfilter van Gmail configureren:
Het spamfilter van Outlook configureren:
Het spamfilter van Apple Mail configureren:
Het spamfilter van Thunderbird configureren:
Soms is blokkeren een beter idee als je niet langer berichten van ongewenste afzenders wilt ontvangen. Als je niet langer berichten van individuele afzenders wilt ontvangen, wordt het tijd om e-mails te gaan blokkeren. Deze e-mails zien er niet uit als typische spam, dus ze brengen het spamfilter eerder in de war dan dat ze het helpen spam te herkennen. Spamberichten hebben daarentegen meestal geen identificeerbare e-mailadressen die ongewijzigd blijven, dus met het blokkeren van adressen houd je geen spamberichten tegen.
De procedure voor het blokkeren van e-mail verschilt per e-mailprogramma en apparaat. Bijvoorbeeld:
Ongewenste e-mails blokkeren via Contacten in iPhone:
Ongewenste e-mails blokkeren via de app Mail:
Als je afzenders wilt deblokkeren, ga je naar Instellingen > Mail > Geblokkeerde contacten. Zoek de naam van de geblokkeerde afzender en kies Deblokkeer.
Naast een veilige e-mailroutine toepassen, spamfilters gebruiken en ongewenste berichten blokkeren, zijn er nog drie dingen die je kunt doen om ongewenste e-mail tegen te gaan:
Activeer meervoudige authenticatie
Als je gebruikmaakt van meervoudige of tweefactorauthenticatie kunnen hackers niet voldoen aan de extra verificatievereisten die gelden voor je account, zelfs als het ze wel is gelukt je gebruikersnaam en wachtwoord te achterhalen.
Overweeg het gebruik van een extra spamfilter
Je e-mailprogramma kan wel een spamfilter hebben, maar met anti-spamsoftware breng je nog een extra laag cybersecurity aan. In dat geval moeten e-mails namelijk twee spamfilters passeren voor ze je inbox bereiken. Dus als een ongewenste e-mail het eerste filter passeert, zou het tweede filter hem moeten tegenhouden. Zoek een spamfilter dat werkt met je e-mailprogramma.
Gebruik uitgebreide antivirussoftware
Stel dat je toch het slachtoffer wordt van ongewenste e-mail doordat je op een kwaadaardige link klikt of onbedoeld malware downloadt. In dat geval zal een goede antivirusoplossing, zoals Kaspersky Total Security de malware herkennen en voorkomen dat deze schade toebrengt aan je apparaat of netwerk.
Gerelateerde artikelen: