In september 2017 verschaften cybercriminelen zich toegang tot Equifax — een Amerikaans kredietbureau — en daarmee tot de kredietgegevens van 143 miljoen Amerikanen. Voor alle personen met een kredietbestand bij Equifax geldt dat waarschijnlijk de vertrouwelijkheid van onder andere hun burgerservicenummer, geboortedatum, adres en rijbewijsnummer is geschonden [1].
Als je nog niets hebt gedaan om te voorkomen dat cybercriminelen jouw persoonlijke gegevens kunnen gebruiken, dan moet je nu actie ondernemen. De eerste stap is uitvinden hoe je jouw krediet kunt bewaken en blokkeren.
Kijk uit!
Er zijn verschillende manieren waarop je jouw kredietrapport kunt controleren op veranderingen die op ongeautoriseerd gebruik wijzen. Elke gebruiker heeft jaarlijks recht op één gratis kredietrapport van elk van de drie grootste kredietbureaus: Equifax, TransUnion en Experian.
Deze drie hebben een gezamenlijke website waar de rapporten kunnen worden besteld. Je kunt alle drie rapporten tegelijk bestellen, maar om veranderingen bij te houden, kun je ze misschien beter over het jaar spreiden. Er zijn weliswaar websites van andere bedrijven die hetzelfde doen, maar daar moet je creditcardinformatie opgeven of een abonnement nemen. De officiële website biedt deze dienst gratis aan [2].
Op je scherm verschijnen naast nieuwsartikelen regelmatig advertenties voor kredietbewakingsdiensten, maar zijn die hun geld wel waard?
Bedrijven waar is ingebroken, bieden vaak gratis kredietbewaking aan de slachtoffers aan, maar deze diensten zijn reactief, niet proactief.
Bovendien kan het controlerende bedrijf misschien ontdekken wanneer een fraudeur onder de naam van het slachtoffer krediet aanvraagt, maar het kan niet voorkomen dat de aanvraag wordt goedgekeurd [3]. Er zijn twee opties om de goedkeuring van frauduleuze aanvragen te voorkomen en beide zijn relatief goedkoop.
1. Alarm!
Zodra je ontdekt dat je kwetsbaar bent voor identiteitsdiefstal, kun je bij een van de kredietbureaus een fraudealarm aanvragen. Het bureau dat de aanvraag ontvangt, moet deze aan de andere twee doorgeven. Deze dienst kun je iedere 90 dagen een keer gratis gebruiken.
Het alarm vereist dat bedrijven controleren of de persoon die het krediet aanvraagt, echt de persoon is die op het aanvraagformulier wordt vermeld. Dit maakt het voor fraudeurs moeilijker om goedkeuring te krijgen [4].
2. Blokkeer!
De andere optie is om het krediet te blokkeren. Dit betekent dat kredietbureaus geen kredietrapporten kunnen uitgeven, behalve aan de rekeninghouder zelf.
Als een identiteitsdief probeert om met jouw informatie krediet aan te vragen, wordt zijn aanvraag afgewezen.
Je moet elk kredietbureau apart benaderen om de blokkering tot stand te brengen en gewoonlijk kost het tussen de 5 en 10 dollar per blokkeringsverzoek.
In de meeste gevallen kost het ook wat om de blokkering weer op te heffen. Als je de blokkering niet opheft, blijft deze zeven jaar bestaan.
Kredietblokkering heeft ook een paar nadelen. Het is belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken:
- Je kunt geen krediet aanvragen wanneer je het nodig hebt en het kan belemmerend werken bij sollicitaties, huurcontracten, verzekeringen en alle andere situaties waarin gewoonlijk een kredietrapport wordt aangevraagd.
- Een kredietblokkering voorkomt niet dat iemand creditcardinformatie of inloggegevens steelt of misbruikt om ongeautoriseerde aankopen te doen.
- Zelfs een geblokkeerd krediet kan schade oplopen door handelingen op accounts die al bestaan of frauduleuze accounts.
- De kosten van het herhaaldelijk blokkeren en deblokkeren van krediet kunnen in de loop der tijd oplopen [5].
Veel mensen die na de zoveelste grote cyberinbraak probeerden om hun krediet te blokkeren, hebben nul op het rekest gekregen, omdat de bureaus het grote aantal verzoeken niet aankonden.
Experts raden aan om het te blijven proberen als je hebt besloten dat kredietblokkering voor jou de beste optie is. Blokkering is een waardevol instrument, maar je kunt het alleen maar doen door het bureau te bellen of de formulieren op hun website in te vullen [6].
De inbraak bij Equifax was niet de eerste grote cyberaanval en zal ook niet de laatste zijn. Elke consument heeft baat bij een hogere waakzaamheid bij het beheren van krediet, ongeacht de manier waarop de bewaking plaatsvindt.
[1] https://www.consumer.ftc.gov/blog/2017/09/equifax-data-breach-what-do
[2] https://www.consumer.ftc.gov/articles/0155-free-credit-reports
[3] https://krebsonsecurity.com/2014/03/are-credit-monitoring-services-worth-it/
[4] https://www.consumer.ftc.gov/articles/0275-place-fraud-alert
[5] https://www.consumer.ftc.gov/articles/0497-credit-freeze-faqs
[6] https://www.nytimes.com/2017/09/14/your-money/equifax-answers-data-breach.html
Gerelateerde artikelen:
- Feiten en veelgestelde vragen over computervirussen en malware
- Hoe kan ik identiteitsdiefstal voorkomen?
- Wat is een trojan?
- Spam en phishing
Gerelateerde producten:
- Bescherming tegen identiteitsdiefstal
- Kaspersky Total Security
- Kaspersky Internet Security
- Kaspersky Anti-Virus
- Kaspersky Internet Security for Mac
- Kaspersky Internet Security for Android