Samenvatting: gebruikers maken vaak dezelfde fouten die gemakkelijk kunnen worden uitgebuit. Dit is een overzicht van de top 10 van fouten die gebruikers maken en hoe deze kunnen worden vermeden en hoe je je netwerk veilig houdt.

De FBI meldt dat er in 2014 in de Verenigde Staten $ 672.080.232 aan schade is geleden door online scams en heeft bijna 270.000 klachten geregistreerd. Niemand wil slachtoffer zijn, maar dat neemt niet weg dat hackers steeds weer nieuwe methodes gebruiken om ons te slim af te zijn. Hier volgt een lijst van de top zes van scams en hoe je kunt voorkomen dat je hier de dupe van wordt.

1) Vacaturescams

Je ontvangt ongevraagd een e-mail met een aanbod voor een baan die meestal buiten jouw specifieke vakgebied ligt. Vaak is het een vacature voor mystery shopper of iets vergelijkbaars. Als je akkoord gaat, krijg je een bedrag per cheque of postwissel dat hoger is dan dat de 'werkgever' oorspronkelijk had geboden. Vervolgens word je verzocht het verschil terug te betalen. Vervolgens ontdek je dat de originele cheque of postwissel nep was en je het geld dat je hebt terugbetaald kwijt bent.

Met de opkomst van carrièresites als LinkedIn komen deze scams steeds vaker voor. Als je een baan zoekt, moet je dus echte vacatures kunnen onderscheiden van oplichtingspraktijken. Als je een aanbod toch accepteert, verzilver dan nooit verdachte cheques voordat je weet of ze authentiek zijn. Vraag voor de zekerheid je bank om niets over te maken voordat de cheque of postwissel is geverifieerd. Wanneer er wordt gevraagd om een restbedrag terug te sturen, moeten er alarmbellen gaan rinkelen.

2) Loterijscams

Je ontvangt een e-mail met de melding dat je een relatief onbekende loterij hebt gewonnen; meestal in een ander land en altijd met een grote prijs. Mogelijk wordt er een kleine aanbetaling gevraagd voor het vrijgeven van je prijs. Je moet dan persoonlijke gegevens sturen voor verificatie, waarna je opeens slachtoffer bent van identiteitsfraude en je het overgemaakte bedrag kwijt bent.

Loterijscams hebben een paar kenmerken:

  • De e-mail is afkomstig van een persoon en niet van een bedrijf.
  • Je bent niet de enige ontvanger.
  • Je hebt nog nooit van de loterij gehoord.

Als je een dergelijke e-mail ontvangt, kijk je via een Google-zoekopdracht of het legitiem is. (Dit is eigenlijk nooit het geval.) We willen allemaal een wel wat winnen, maar als je geen lot hebt gekocht, is het logisch dat je geen loterij hebt gewonnen. Stuur nooit je persoonlijke informatie via e-mail naar iemand die je niet kent en vertrouw niemand die je geld probeert te geven voor niets.

3) Begunstigdenscams

Je krijgt een e-mail van iemand die snel geld wil versturen. Deze e-mails komen soms van mensen die zeggen van adel te zijn (je hebt vast gehoord van de scam met de Nigeriaanse prins), maar meestal zijn ze afkomstig van een 'zakenman' die zegt dat hij miljoenen het land uit moet krijgen en je een deel wil geven als dank wanneer je meewerkt. De afzender geeft net genoeg details om het aanbod legitiem te laten lijken. Maar er zijn altijd zogenaamde vertragingen en vervolgens moet je allemaal kleine betalingen doen om het overmaken te bespoedigen. Het is makkelijk om voor deze scam te vallen als je geld nodig hebt, maar je moet altijd op de signalen van een scam letten. Slechte grammatica en spelling in de oorspronkelijke e-mail en een antwoordadres dat niet hetzelfde is als die van de afzender geven al aan dat het waarschijnlijk te mooi is om waar te zijn.

4) Online-datingscams

Je ontmoet iemand via een datingwebsite of chatroom, je leert elkaar beter kennen en voordat je het weet denk je dat je de ware hebt gevonden. Maar je weet helaas nooit zeker wie er achter het andere scherm zit. Als je opeens het verzoek krijgt om geld of intieme foto's te sturen of om dingen door te sturen, is de ander een oplichter. 'Catfishers', zoals ze soms genoemd worden, gebruiken vaak de identiteit van een echt persoon om authentiek te lijken. Ze geven echte details, maar sturen valse foto's en contactgegevens om hun sporen te wissen. Datingscams hebben een paar kenmerken:

  • Er is in zeer korte tijd al sprake van sterke gevoelens.
  • Een snelle overstap van datingsites naar privécommunicatie.
  • Verzoeken om geld vanwege persoonlijke problemen, zoals een ziek familielid of een failliete onderneming.

Vermijden deze scams en wees voorzichtig bij online relaties die zich te snel lijken te ontwikkelen. Geef nooit geld aan iemand tenzij je ook offline een relatie met deze persoon hebt. En als je een afspraak maakt in de echte wereld, moet je voor alle zekerheid de mensen die je kent laten weten waar je naartoe gaat.

5) Liefdadigheidsscams

Na een grootschalige natuurramp of andere grote tragedie wil je natuurlijk op elke manier helpen – en oplichters weten hoe ze hier misbruik van kunnen maken. Die zetten valse donatiesites en rekeningen op en proberen je via een emotionele e-mail geld te laten overmaken dat uiteindelijk nooit de slachtoffers bereikt. Deze scams werken omdat ze inspelen op het medeleven van mensen. Zorg daarom dat je zelf eerst wat onderzoek doet voor je doneert. Controleer de informatie over de donatiesite en verzeker jezelf ervan dat die ook echt het genoemde goede doel vertegenwoordigt. Doneer niets via sites die er verdacht uitzien. Elk goede doel heeft een goed opgezette website met een missieverklaring en documentatie inzake vrijstelling van belasting.

6) Reparatiescams

Dit type scam begint in de echte wereld en verplaatst zich al snel naar de online omgeving. Je krijgt een telefoontje van iemand die beweert te werken voor Microsoft of een ander groot softwarebedrijf en jouw pc-problemen, zoals langzame internetsnelheden en lange laadtijden, kan oplossen. Dat klinkt goed en daarom download je op verzoek een programma voor beheer op afstand – waarna de oplichter de controle over je computer kan overnemen om malware te installeren. Niet alle consumenten zijn computerexperts en laten zich daarom soms intimideren door oplichters. Zodra die eenmaal malware installeren, hebben ze toegang tot je bestanden en persoonlijke informatie.

Ga nooit in op ongevraagd reparatieadvies en betaal niet voor reparatieservices tenzij je absoluut zeker weet met wie je spreekt. Sta geen externe toegang op je computer toe. Vraag degene die je belt zich te identificeren. Als je genoeg vragen stelt, is de kans groot dat de oplichter snapt dat je je niet laat bedonderen.

Nu je weet wat je kunt verwachten van cyberoplichters is het vooral zaak om goed op de rode vlaggen te letten. Oplichters worden steeds gehaaider, dus laat je waakzaamheid niet verslappen.

Andere artikelen en koppelingen met betrekking tot cyberdreigingen

Wij gebruiken cookies om je ervaring op onze websites te verbeteren. Je gaat hiermee akkoord wanneer je onze website gebruikt en hierop navigeert. Je vindt gedetailleerde informatie over het gebruik van cookies op deze website door op de knop voor meer informatie te klikken.

Accepteren en sluiten