Overslaan naar hoofdinhoud

Wat is identiteitsdiefstal?

Volgens de FBI "komt identiteitsdiefstal voor wanneer iemand onwettelijk persoonlijke informatie van een andere persoon verkrijgt en deze gebruikt om diefstal of fraude te plegen". Het soort persoonlijke informatie kan van alles zijn: van algemene gegevens zoals je naam of adres, tot meer specifieke gegevens zoals medische dossiers, belastingaangiftes of bankgegevens. Identiteitsdiefstal wordt soms ook 'identiteitsfraude' genoemd.

Hoe gebeurt identiteitsdiefstal?

Identiteitsdiefstal of ID-diefstal vindt plaats op verschillende manieren:

Gegevenslekken:

Gegevenslekken kunnen onopzettelijk of opzettelijk zijn:

  • Een onopzettelijke gegevenslek kan voorvallen wanneer de werknemer van een organisatie een werkcomputer waar persoonlijk identificeerbare informatie op staat, achterlaat op een kwetsbare plek, waardoor iemand deze kan stelen.
  • Een opzettelijke lek gebeurt meestal doordat criminelen een manier vinden om toegang te hebben tot het computernetwerk van een organisatie om gevoelige gegevens stelen. De criminelen kunnen een gesofisticeerde technische aanval ontwikkelen of eenvoudigweg een werknemer misleiden met een link die een aanval creëert wanneer men hierop klikt.

Ongeacht hoe dit gebeurt, een gegevenslek kan de persoonsgegevens van miljoenen nietsvermoedende slachtoffers blootstellen.

Onveilig gebruik van social media:

Social media moedigen het delen van persoonlijke gegevens aan, maar roekeloos, overmatig delen kan je persoonlijke veiligheid en financiële gegevens in gevaar brengen. Het is bijvoorbeeld makkelijk om je geboortedatum, je locatie, de plek waar je naar school ging, de naam van je huisdier, je telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens te onthullen op sociale netwerken. Als cybercriminelen meekijken, kunnen ze deze gegevens gebruiken om informatie over jou te verzamelen en vervolgens identiteitsfraude te plegen.

E-mailhacks:

Als je niet regelmatig het wachtwoord van je e-mail wijzigt, kun je het risico om gehackt te worden vergroten. Als je bovendien hetzelfde wachtwoord gebruikt voor meerdere sites, zoals internetbankieren of webwinkels, kunnen hackers toegang krijgen tot al je accounts, jou vervolgens buitensluiten en grote uitgaven doen.

Postdiefstal:

Hoewel een groot deel van onze communicatie tegenwoordig online gebeurt, kunnen geïnteresseerde criminelen nog heel wat over je te weten komen door je afval te doorzoeken. Sinds lange tijd voor het internet, doorspitten identiteitsdieven de post op zoek naar documenten die persoonlijke gegevens bevatten. Bank- en creditcardafschriften, vooraf goedgekeurde creditcardaanbiedingen, belastinggegevens en andere persoonlijke documenten die per post zijn verstuurd, kunnen worden onderschept en gebruikt om bij jouw gegevens te kunnen. Bewaar financiële en andere persoonlijke documenten altijd ten minste zeven jaar en versnipper alle persoonlijk identificeerbare informatie voordat je deze weggooit.

Onveilig surfen:

Door je te beperken tot bekende websites en websites die een up-to-date veiligheidscertificaat hebben, kun je veilig op het internet surfen. Maar als je informatie deelt op een onbeveiligde website of een website die hackers in gevaar hebben gebracht, kun je je gevoelige gegevens rechtstreeks in de handen van een dief stoppen. Sommige browsers waarschuwen je als je naar een risicovolle website probeert te gaan.

Marktplaatsen op het dark web:

Zodra je persoonsgegevens zijn gestolen, kunnen ze op het dark web belanden. Hackers stelen je gegevens niet noodzakelijk om zelf te gebruiken; vaak kiezen ze ervoor om ze aan andere personen te verkopen die mogelijk kwaadaardige bedoelingen hebben.

Het dark web is een verborgen netwerk van websites die niet toegankelijk zijn via gewone browsers. Personen die het dark web bezoeken, gebruiken speciale software om hun identiteit en activiteit te verbergen, waardoor het een paradijs is voor fraudeurs. Als je informatie op een marktplaats op het dark web terechtkomt, kan iedereen deze kopen, wat je identiteit nog meer in gevaar brengt.

Phishing- en spamaanvallen:

Phishing is een vorm van social engineering. Phishing komt voor wanneer een aanvaller zich voordoet als een vertrouwde entiteit om een slachtoffer erin te luizen en ertoe aan te zetten een e-mail, sms of chatbericht te openen. Gebruikers die zich laten vangen door phishing-aanvallen is een veelvoorkomende oorzaak van gegevensdiefstal.

Wifi-hacks:

Als je je computer of telefoon gebruikt op een openbaar wifi-netwerk, bijvoorbeeld in een luchthaven of koffieshop, kunnen hackers mogelijk je verbinding bespioneren. Dit betekent dat, wanneer je een wachtwoord, bankrekening- of creditcardnummer, BSN-nummer of iets anders ingeeft, een crimineel dit zou kunnen onderscheppen en gebruiken voor zijn/haar eigen doelen.

Diefstal van mobiele telefoon:

Smartphones bevat een schatkist van gegevens voor identiteitsdieven, vooral als je automatisch en zonder wachtwoord of vingerafdruk kunt inloggen bij je apps. Als iemand erin slaagt om je telefoon te stelen en te ontgrendelen, kan deze persoon mogelijk de gegevens bekijken die hij/zij in jouw apps, e-mails, sms-berichten, notities en meer vindt. Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat je telefoon vergrendelt met een veilig wachtwoord, dat biometrische scan correct is ingesteld en dat je wachtwoorden nergens op je telefoon zijn opgeslagen als doorlopende tekst.

Skimming:

Sommige dieven plaatsen een skimmingapparaat over een kaartlezer bij een geldautomaat en gebruiken het om gegevens van die geldautomaat te skimmen. Het skimmingapparaat kan de gegevens stelen die op de magneetstrip van een creditcard of betaalpas zijn bewaard, en deze vervolgens bewaren of verzenden.

Statistieken over identiteitsdiefstal

Volgens het onderzoek over identiteitsfraude door Javelin Strategy & Research in 2021

  • Kostte identiteitsfraude Amerikanen in 2020 in totaal ongeveer $ 56 miljard, met ongeveer 49 miljoen consumenten die eraan ten prooi vielen. 
  • Was een verlies van ongeveer $ 13 miljard te wijten aan wat Javelin "traditionele identiteitsfraude" noemt, waarbij cybercriminelen persoonsgegevens stelen en deze gebruiken voor hun eigen winst, bijvoorbeeld via gegevenslekken.
  • Was het merendeel van het verlies, namelijk $ 43 miljard, echter afkomstig van identiteitsdiefstal, waarbij criminelen rechtstreeks contact hebben met consumenten om hun gegevens te stelen via methoden zoals automatische oproepen en phising-mails. Volgens Javelin verloren slachtoffers van deze scams gemiddeld $ 1100. 
  • Richten criminelen zich meer en meer op digitale portemonnees en peer-to-peer-betaalmethoden zoals Apple Pay en Zelle, omdat de Covid-19-pandemie de manier heeft veranderd waarop mensen winkelen en geld overmaken. Ongeveer 18 miljoen slachtoffers in de VS vielen in 2020 ten prooi aan scams via deze digitale betaalmethoden.

Wie steelt je identiteit?

Identiteitsdieven zijn een diverse groep. Velen komen uit nogal onverwachte hoek. Vele slachtoffers kennen hun aanvallers: het kan gaan om een collega, vriend, werknemer, buur, of zelfs een familielid. Kinderen die handig zijn met technologie, willen misschien graag de creditcardgegevens en aanmeldingsgegevens voor Amazon stelen van mama en papa om spullen te kopen. Ze gaan ervan uit dat er geen echt 'slachtoffer' is als ze uiteindelijk opbiechten wat ze hebben gedaan en zich verontschuldigen. Collega's kunnen ook hun kans schoon zien als je jouw computer niet vergrendelt of je portemonnee laat liggen.

Kleine criminelen profiteren ook, omdat het downloaden van kant-en-klare malwareprogramma's voor weinig of geen kosten mogelijk is. Georganiseerde bendes die speciaal opgeleide computerwetenschapsstudenten inzetten, zijn ook op zoek naar grote hoeveelheden persoonsgegevens. Deze groepen zijn dikwijls verantwoordelijk voor grote aanvallen op winkels en de gezondheidszorg. Vanwege de grote hoeveelheid zijn deze gegevens veel waard op de zwarte markt.

Wat is identiteitsdiefstal?

Wat doen dieven met je identiteit?

Er zijn twee mogelijkheden op het gebied van tijd, namelijk onmiddellijk gebruik en bijhouden voor verkoop:

  • Criminelen die direct gebruik willen maken van je gegevens, zullen alles proberen, allemaal tegelijk. Ze proberen je e-mail, smartphones en accounts bij webshops te hacken om toegang te krijgen tot bankrekeningen en dat alles terwijl ze creditcardmaatschappijen bellen om nieuwe gebruikersprofielen te creëren. Hoewel deze aanvallen van korte duur zijn, kunnen ze financieel rampzalig zijn.
  • Andere criminelen zullen je gegevens bewaren en proberen te verkopen of één nieuwe creditcard openen die ze gebruiken totdat het maximumbedrag is bereikt en je wordt benaderd door een incassobureau. Deze aanvallen zijn moeilijker te detecteren en kunnen uiteindelijk tot grotere verliezen leiden.

Iedereen kan een doelwit zijn voor identiteitsdieven. Als er gegevens van je online staan, dan ben je kwetsbaar, of het nu gaat om je persoonsgegevens, creditcardgegevens, adres of telefoonnummer. Criminelen discrimineren niet: Hoe meer informatie je online hebt staan, hoe groter het risico.

Hoe kan je jezelf beschermen tegen identiteitsdiefstal?

Hoe voorkom je dus identiteitsdiefstal en hoe bescherm je je identiteit online? Hier volgen enkele voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om te voorkomen dat je identiteit wordt gestolen:

Beperk gegevens tot een 'need-to-know'-basis:

Als iemand je persoonlijke gegevens vraagt, bijvoorbeeld je BSN-nummer, creditcardnummer, paspoortnummer, geboortedatum, werkgeschiedenis of kredietscore, vraag dan waarom hij/zij deze informatie nodig heeft en hoe die zal worden gebruikt. Over welke veiligheidsmaatregelen beschikken ze om ervoor te zorgen dat je persoonlijke gegevens privé blijven?

Gebruik social media spaarzaam:

Raak vertrouwd met de veiligheidsinstellingen van elk socialmediaplatform en zorg ervoor dat deze zijn ingesteld op een niveau waarbij jij je veilig voelt. Vermijd het onthullen van persoonlijke gegevens zoals je adres of geboortedatum in je biografie op social media, en wees voorzichtig met welke informatie je verstrekt aan dating- of vergelijkbare sites. Criminelen kunnen deze gegevens gebruiken om een beeld van je te maken.

Zorg dat je computer is bijgewerkt:

Vele hackers gebruiken malware om je gegevens te stelen. Houd je computer up-to-date met beveiligingspatches en anti-virussoftware, want dan ben je beter beschermd tegen bestaande kwetsbaarheden en kunnen nieuwe aanvallen worden gedetecteerd.

Surf veilig:

Om de kans op een infectie met malware zo klein mogelijk te houden, moet je geen onbekende e-mailbijlagen openen en geen verdachte websites bezoeken.

Vernietig persoonlijke dossiers en afschriften:

Versnipper creditcard- en bankafschriften en andere documenten die persoonlijke financiële gegevens of gevoelige informatie bevatten. Minimaliseer je papieren spoor door geen ontvangstbewijzen van betaalautomaten, creditcardbetalingen of benzinestations achter te laten, wanneer je vertrekt.

Beveilig je post:

Maak je brievenbus snel leeg, vergrendel ze of gebruik een postbus. Zo laat je criminelen geen kans om gevoelige post te stelen.

Bescherm je BSN-nummer:

In de VS is je BSN-nummer de hoofdsleutel tot je persoonlijke gegevens. Bescherm het zo goed mogelijk. Wanneer naar je nummer wordt gevraagd, vraag je waarom dit nodig is en hoe het wordt beschermd. Neem je kaart niet overal mee naartoe. Bewaar papierwerk waar je BSN-nummer op staat, op een veilige plaats of versnipper het.

Verlies je creditcard nooit uit het zicht:

Houd je creditcard of bankpas altijd in de gaten, en laat winkelbedienden of andere personen deze niet uit jouw zicht halen. Wees ook op je hoede voor kaartskimmingapparaten bij geldautomaten.

Controleer je creditcardafschriften grondig:

Lees financiële afschriften. Vergewis je ervan dat je elke transactie herkent. Wees op de hoogte van vervaldata en bel ter controle als je een verwachte rekening niet ontvangt. Bekijk de verklaringen met 'toelichting op de uitkeringen', om er zeker van te zijn dat je de verleende diensten herkent om je te beschermen tegen fraude in de gezondheidszorg.

Doe aan veilig bankieren:

Zorg ervoor dat je alleen met een veilige verbinding inlogt bij websites voor bankieren. Sla online je creditcardgegevens niet op.

Weet met wie je te maken hebt:

Als iemand contact met je opneemt en je om je persoonlijke of financiële gegevens vraagt, zoek dan uit wie deze persoon is, welk bedrijf of welke organisatie hij/zij vertegenwoordigt en wat de reden is voor zijn/haar oproep. Als je denkt dat het verzoek legitiem is, neem je zelf contact op met het bedrijf en laat je bevestigen wat jou verteld is, voordat je je persoonlijke gegevens onthult.

Verwijder je naam van marketinglijsten: 

Meld je af bij ongewenste marketinglijsten. In de VS kun je jezelf ook toevoegen aan het nationale bel-me-niet-register (1-888-382-1222).

Monitor je kredietrapport:

Probeer je kredietrapport te verkrijgen en bekijk het minstens één keer per jaar grondig om te controleren op verdachte activiteit. Als je iets vindt, waarschuw dan onmiddellijk de schuldeiser of provider van je creditcard of betaalpas. Je kunt ook kredietbeschermingsdiensten onderzoeken die je waarschuwen telkens wanneer een wijziging plaatsvindt met betrekking tot je kredietrapport.

Wat te doen als je identiteit wordt gestolen

Identiteitsfraude is in opkomst en kan aanzienlijke schade aanrichten, maar veel mensen weten niet goed wat ze moeten doen, wanneer ze het slachtoffer worden van deze misdaad. Volg deze stapsgewijze handleiding over wat je moet doen als je identiteit gestolen is:

Zoek de bron:

Voordat je het probleem kunt oplossen en hulp kunt krijgen voor identiteitsdiefstal, is het belangrijk dat je de oorsprong van de aanval kent. Bij traditionele identiteitsdiefstal denk je misschien aan criminelen die door prullenbakken gaan om persoonlijke informatie te verzamelen zoals bonnetjes of creditcardrekeningen, maar tegenwoordig richten criminelen zich op populaire online diensten. Websites voor bankieren en shoppen en datingsites bevatten een schat aan informatie over consumenten.

Veel tekenen kunnen aangeven dat je misschien het slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal, bijvoorbeeld als nieuwe kredietrekeningen zijn geopend in jouw naam, aankopen hebben plaatsgevonden zonder jouw toestemming of je contactgegevens bij overheidsinstellingen zijn gewijzigd. Wanneer je beseft dat je een slachtoffer bent geworden, moet je nadenken over je recente online activiteit:

  • Heb je gereageerd op e-mails die afkomstig leken van financiële instellingen die beweerden dat je rekening is bevroren of wordt gecontroleerd?
  • Heb je bijlagen met videospelers of mediabestanden gedownload van afzenders die je niet kent?
  • Hebben e-commercewebsites die je regelmatig gebruikt, onlangs een cyberaanval afgeslaan?

Een van deze voorvallen zou een kwetsbaarheid kunnen veroorzaken waarvan hackers misbruik kunnen maken.

Breng betrokken schuldeisers of banken op de hoogte:

Wanneer je diefstal ontdekt, is het belangrijk om een paar telefoontjes te plegen. Bel ten eerste de bedrijven waar de fraude zich heeft voorgedaan, zoals je creditcardmaatschappij of je bank. Vraag blokkering van je rekeningen en wijzig al je logingegevens en wachtwoorden.

De meeste creditcards hebben een nul-aansprakelijkheidsbeleid en andere beschermingen voor kaarthouders die te maken krijgen met identiteitsdiefstal. In de VS worden slachtoffers van creditcardfraude ook beschermd onder de Fair Credit Billing Act, een wet voor de bescherming tegen oneerlijke kredietfacturen waarin staat dat de maximale aansprakelijkheid voor ongeautoriseerde kosten slechts $ 50 bedraagt. Aan de andere kant vallen speciale kaarten voor pinautomaten, betaalpassen en elektronische overschrijvingen vanaf je bankrekening onder de Electronic Fund Transfer Act. Volgens de voorwaarden van deze wet moeten consumenten snel handelen.

Als je verlies of diefstal van een pinpas of betaalpas meldt voordat frauduleuze transacties plaatsvinden, zorg je ervoor dat je niet aansprakelijk wordt gehouden voor wijzigingen die nadien worden gemaakt. Dit betekent dat je er alle belang bij hebt om verdachte activiteit zo snel mogelijk te melden. Wanneer je een identiteitsdiefstalrapport en een politierapport hebt ingevuld, deel je deze best ook met je schuldeiser.

Plaats een fraudewaarschuwing voor je kredietrapport:

Fraude kan een negatieve invloed hebben op je kredietscore en langdurige gevolgen achterlaten. Daarom zou het beschermen van je krediet tegen nog meer schade hoog op je prioriteitenlijst moeten staan als je hiermee te maken krijgt. Neem contact op met een van de belangrijkste kredietbureaus. In de VS zijn dit:

Vraag een kredietrapport en laat voor een periode van 90 dagen een fraudewaarschuwing bij al je accounts plaatsen. Wanneer je contact opneemt met één van deze bureaus, moet dit bureau verplicht de andere twee bureaus op de hoogte stellen.

Fraudewaarschuwingen zijn gratis en blijven een jaar lang actief bij je rapport vanaf het moment van plaatsing. Als je de waarschuwing langer wilt behouden, kun je een nieuwe krijgen na het eerste jaar. Een waarschuwing maakt het fraudeurs moeilijk om een rekening te openen in jouw naam, omdat bedrijven contact met je moeten opnemen voordat ze krediet uitgeven, als er een fraudewaarschuwing geplaatst is bij je rapport.

Als je het slachtoffer bent van identiteitsdiefstal, kun je een verlengde fraudewaarschuwing plaatsen bij je rapport, die zeven jaar blijft duren. Voordat je in de VS de verlengde waarschuwing kunt plaatsen, moet je een identiteitsdiefstalrapport invullen.

Bekijk je kredietrapporten:

Zodra je een fraudewaarschuwing hebt ingeschakeld voor je kredietbestand, krijg je automatisch toegang tot één gratis kredietrapport van elk van de drie bureaus.

Lees al je rapporten door op zoek naar tekenen van identiteitsdiefstal, bijvoorbeeld nieuwe rekeningen die jij niet hebt geopend, betaalgeschiedenis of -vragen die je niet herkent, een werkgever voor wie je nooit hebt gewerkt, en alle persoonlijke informatie die onbekend is.

Het is ook raadzaam om elk kredietrapport minstens één keer in het volgende jaar te bekijken om te controleren op voortdurende tekenen van identiteitsdiefstal.

Blokkeer je krediet:

Je krediet blokkeren is gratis en voorkomt dat kredietinstellingen je kredietrapport vrijgeven aan nieuwe schuldeisers. Neem contact op met de hoofdkredietbureaus en dien een verzoek in.

Voor de meest robuuste verdediging tegen identiteitsfraude, raden experts aan om zowel een fraudewaarschuwing als een kredietblokkering bij je rapport te plaatsen. Er is geen tijdslimiet voor een blokkering. De blokkering blijft totdat je beslist om deze tijdelijk of permanent op te heffen.

Wanneer je de blokkering plaatst bij je rapport, geven de bureaus een nieuwe pincode of nieuw wachtwoord uit, die je nodig zult hebben wanneer je beslist om de blokkering op te heffen. Als je je pincode niet meer kent, kan dit ervoor zorgen dat het deblokkeren van je krediet wordt uitgesteld of verhinderd. Bewaar je pincode daarom op een veilige plaats zolang de blokkering actief is.

Hoe meld ik identiteitsdiefstal?

Verschillende jurisdicties overal in de wereld hebben hun eigen bureaus waar je identiteitsdiefstal kunt melden en je assistentie kunt krijgen voor herstel van identiteitsdiefstal. Bijvoorbeeld:

  • In de Verenigde Staten: Meld je identiteitsdiefstal aan de FTC door het online formulier in te vullen op IdentityTheft.gov of door te bellen naar 877-438-4338 en verstrek zoveel mogelijk details. Wanneer je de diefstal meldt aan de FTC, zorg je ervoor dat je een herstelplan en een identiteitsdiefstalrapport krijgt als bewijs dat je identiteit is gestolen.
  • In het VK kun je contact opnemen met Action Fraud op het nummer 0300 123 2040 of op de website van Action Fraud
  • In Australië kun je identiteitsfraude melden aan Scam Watch.

Neem contact op met de politie:

Mogelijk wil je ook je lokale politiebureau op de hoogte stellen. Als je contact opneemt met de politie, neem dan een kopie mee van je identiteitsdiefstalrapport, een door de overheid uitgegeven foto-ID, bewijs van je huidige adres en enig bewijs dat je identiteit is gebruikt voor identiteitsdiefstal, zoals verklaringen voor de verzameling van persoonsgegevens. Denk eraan om een kopie van het politierapport te vragen indien je dit nodig hebt. Noteer het telefoonnummer van je politie-onderzoeker voor toekomstige referentie.

Verwijder frauduleuze informatie van je kredietrapport:

Zodra je je kredietrapport hebt nagekeken, neem je contact op met elk van de toonaangevende kredietbureaus om eventuele frauduleuze informatie die je hebt gevonden, te verwijderen. In de VS kun je deze voorbeeldbrief gebruiken die de FTC als sjabloon voorstelt.

Voeg een kopie van je identiteitsdiefstalrapport en persoonsgegevens toe aan de brief, samen met details over welke informatie frauduleus is. Dit stelt je in staat om de informatie van je rapport te verwijderen of blokkeren, zodat ze niet zal verschijnen en men geen contact met je zal opnemen om de schulden te betalen. Houd je kredietrapport altijd goed in de gaten als er nadien extra frauduleuze rekeningen worden toegevoegd.

Wijzig alle wachtwoorden van getroffen accounts:

Wijzig al je wachtwoorden van accounts die door de fraude zijn getroffen. Als een van je bestaande accounts geen wachtwoord heeft, is het nu tijd om een sterk wachtwoord te maken. Een sterk wachtwoord bevat minstens 12 tekens en een mix van hoofd- en kleine letters, symbolen en cijfers. Hoe korter en eenvoudiger je wachtwoord is, hoe makkelijker het voor cybercriminelen is om te kraken. Je moet vermijden dat je iets voor de hand liggend kiest, zoals opeenvolgende nummers ('1234') of persoonlijke informatie die mensen kennen of zouden kunnen raden, zoals je geboortedatum of de naam van je huisdier.

Om je wachtwoorden moeilijker te maken, kun je overwegen om een wachtwoordzin te maken. Bij wachtwoordzinnen kies je een betekenisvolle zin uit die makkelijk te onthouden is en vorm je het wachtwoord met de eerste letter van elk woord.

Vermijd het gebruik van hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts en schrijf wachtwoorden nooit op. Als je te veel wachtwoorden hebt om te onthouden, overweeg dan het gebruik van een wachtwoordmanager om je hierbij te helpen. Denk eraan om je wachtwoorden regelmatig te wijzigen, bijvoorbeeld om de zes maanden.

Neem contact op met je telefoonprovider en nutsbedrijven:

Het is een goed idee om contact op te nemen met de nutsbedrijven en telefoonproviders waarop je een beroep doet, als een identiteitsdief een nieuw account probeert te openen in jouw naam, met een elektriciteitsrekening als verklaring van woonplaats. Als een nieuwe rekening is geopend in jouw naam, leg je aan de dienstverlener uit wat er is gebeurd en vraag je om de rekening te sluiten.

Bescherm jezelf met antivirus:

Dat klinkt misschien overweldigend, maar het loont de moeite om te weten wat je moet doen als je identiteit gestolen is. De tips hierboven kunnen de schade beperken en je helpen om je leven weer op de rit te krijgen. Je kunt je online veiligheid maximaliseren door een uitgebreide antivirus. Kaspersky Total Security werkt 24/7 om je apparaten en gegevens te beschermen, door veelvoorkomende en complexe bedreigingen te blokkeren zoals virussen, malware, ransomware, spionageapps en alle nieuwste hackertrucjes.

Gerelateerde artikelen:

Identiteitsdiefstal en identiteitsfraude: Wat te doen als je identiteit wordt gestolen

Identiteitsfraude is in opkomst. Wat te doen als je identiteit wordt gestolen, feiten en statistieken over identiteitsdiefstal en hoe identiteitsdiefstal te voorkomen en je identiteit online te beschermen.
Kaspersky Logo