Overslaan naar hoofdinhoud

Wat is identiteitsdiefstal en hoe u het kunt voorkomen

Iemand die een laptop gebruikt met digitale pictogrammen op de voorgrond die verband houden met identiteitsdiefstal, zoals een hangslot en een waarschuwingsbord

Een grotere betrokkenheid bij de digitale ruimte betekent dat mensen een groter risico lopen op identiteitsdiefstal. Dit is met name het geval vanwege technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie (AI) , die het voor cybercriminelen gemakkelijker dan ooit maken om dit misdrijf te plegen.

Maar wat is identiteitsdiefstal, waar moet u op letten – en nog belangrijker, hoe voorkom je identiteitsdiefstal?

Wat is identiteitsdiefstal?

Identiteitsdiefstal is een misdrijf waarbij een crimineel de persoonlijke gegevens van iemand steelt – zonder diens toestemming – en deze voor eigen voordeel gebruikt. De gegevens – of een combinatie van verschillende gegevenspunten – zijn uniek voor een persoon en daarom kan de dader identiteitsdiefstal plegen. Voorbeelden van informatie die kan worden gestolen, zijn namen en verjaardagen, wachtwoorden, burgerservicenummers, creditcardnummers en bankrekeninggegevens, die kunnen leiden tot bankfraude . Met al deze informatie kan de crimineel aankopen doen met de gestolen creditcards, bankrekeningen openen, leningen afsluiten en belastingfraude plegen, naast tal van andere misdaden.

Er zijn verschillende soorten identiteitsdiefstal en het misdrijf kan op verschillende manieren worden gepleegd. Hoewel elke vorm van identiteitsdiefstal verschillende gevolgen voor het slachtoffer kan hebben, hebben ze allemaal negatieve gevolgen.

Diefstal van identiteit en cybercriminaliteit

De uiterst geavanceerde technologie waartoe we tegenwoordig toegang hebben, heeft ons leven onmetelijk gemakkelijker gemaakt, maar biedt criminelen ook steeds krachtigere manieren om de identiteit van mensen te stelen.

AI-identiteitsdiefstal is de afgelopen jaren een bijzonder punt van zorg geworden. Criminelen gebruiken deepfake-technologie om zich voor te doen als hun slachtoffers om financiële fraude te plegen of zelfs reputaties te schaden. In sommige gevallen gebruiken ze zelfs AI-aangedreven software om wachtwoorden te kraken en toegang te krijgen tot accounts. Bovendien wordt gestolen informatie gebruikt om illegale synthetische identiteiten te creëren - en biometrische authenticatie te omzeilen - om bankrekeningen te openen, autoleningen en hypotheken af te sluiten en nieuwe creditcards te krijgen.

Soorten identiteitsdiefstal

Om identiteitsdiefstal te begrijpen, moet u de verschillende vormen van misdaad leren kennen. Er zijn verschillende soorten identiteitsdiefstal en deze kunnen worden ingedeeld op basis van het slachtoffer, het type gestolen gegevens of de misdaden die met de gegevens worden begaan. Enkele van de meest voorkomende vormen van identiteitsdiefstal zijn:

  • Diefstal van de identiteit van kinderen : hierbij wordt de identiteit van een minderjarige gestolen.
  • Identiteit klonen: de dief imiteert het slachtoffer voor onwettige activiteiten.
  • Diefstal van financiële identiteit: wanneer de gestolen gegevens worden gebruikt voor het aanvragen van creditcards, leningen of andere financiële diensten.
  • Diefstal van medische identiteit: het gebruik van de medische gegevens van een slachtoffer om hun verzekering of andere medische voordelen te stelen.
  • Diefstal van fiscale identiteit: wanneer de informatie van het slachtoffer wordt gebruikt om frauduleuze belastingen in te dienen en de aangifte te claimen.
  • Nabootsing van de identiteit van sociale media: een vorm van catfishing , vindt plaats wanneer de crimineel zich voordoet als het slachtoffer op sociale media, hetzij om ze in verlegenheid te brengen, ze af te persen of anderen te bedriegen.

Hoe kan identiteitsdiefstal plaatsvinden?

Om identiteitsdiefstal te voorkomen, moeten gebruikers eerst begrijpen hoe dit misdrijf plaatsvindt. Er is een verrassend scala aan methoden die criminelen kunnen gebruiken om de persoonlijke informatie van een doelwit te stelen – en hun identiteit. Hier volgen enkele methoden om op te letten:

  • Gegevenslekken : de hacker steelt persoonlijke gegevens uit databases of bestanden die in het bezit zijn van een bedrijf of organisatie.
  • Onbeveiligde online activiteit: veel hackers proberen gevoelige informatie te stelen door websites te compromitteren die valse websites maken en details zoals creditcardnummers vastleggen wanneer gebruikers deze invoeren.
  • Darkweb: sommige criminele identiteitsdiefstal vindt plaats wanneer de daders persoonlijke gegevens kopen op marktplaatsen die worden gehost op het dark web .
  • Malware: vaak gebruiken cyberaanvallers phishing om malware op het apparaat van het slachtoffer uit te voeren. Dit verzendt vervolgens informatie naar de aanvaller of geeft hem de mogelijkheid om gegevens van het apparaat te stelen.
  • Phishing: sommige cybercriminelen voeren phishing-aanvallen uit met kwaadaardige koppelingen die doelen naar valse websites leiden en hen dwingen persoonlijke gegevens in te voeren. Deze e-mails doen zich vaak voor als legitieme organisaties zoals banken of e-commercebedrijven.
  • Diefstal van creditcards: Dit is een van de gemakkelijkste vormen van identiteitsdiefstal, want zodra ze de kaart (of kaartgegevens) hebben, kunnen fraudeurs aankopen doen in naam van het slachtoffer of ze doorverkopen op het dark web.
  • Skimming van creditcards : hierbij worden gecompromitteerde creditcards of betaalautomaten gebruikt om de informatie van de kaart te stelen wanneer deze wordt gestolen.
  • E-maildiefstal: het komt tegenwoordig minder vaak voor, maar aanvallers kunnen soms e-mail stelen om accountgegevens en andere persoonlijke gegevens te verkrijgen.
  • Gecompromitteerde wifinetwerken: aanvallers hacken vaak openbare wifinetwerken of creëren zelfs legitieme openbare netwerken om gegevens te stelen. Daarom is het belangrijk om altijd een VPN te gebruiken om identiteitsdiefstal te voorkomen.
  • Diefstal van mobiele telefoons: in sommige gevallen vergemakkelijkt een gestolen mobiele telefoon identiteitsdiefstal door criminelen toegang te geven tot de accounts van de eigenaar en persoonlijke informatie die op het apparaat is opgeslagen.

Bescherm uzelf tegen identiteitsdiefstal

Kaspersky Identity Theft Check waarschuwt u voor gegevenskoppelingen die zijn gekoppeld aan uw telefoonnummer om u te beschermen tegen identiteitsdiefstal.

Probeer Premium gratis

Wat zijn de gevolgen van identiteitsdiefstal

De diefstal van persoonlijke gegevens kan een aanzienlijke impact hebben op verschillende aspecten van het leven van het slachtoffer. Daarom is het van cruciaal belang om identiteitsdiefstal te voorkomen. Door gevoelige persoonlijke informatie te stelen, vernietigen aanvallers levens financieel, sociaal en op andere manieren. Hieronder vindt u enkele van de belangrijkste gevolgen van criminele identiteitsdiefstal:

Gestolen geld en financiële fraude

Met bankrekening- en creditcardgegevens kunnen criminelen geld stelen of aankopen doen en hoge kosten in rekening brengen. Als ze ook de persoonlijk identificeerbare informatie (PII) van het slachtoffer hebben, zoals hun naam, adres en socialezekerheidsgegevens, kunnen ze mogelijk nieuwe bankrekeningen openen of nieuwe creditcards of leningen afsluiten.

Gestolen voordelen

Aanvallers kunnen persoonlijke informatie ook gebruiken om toegang te krijgen tot overheids- of commerciële voordelen waartoe het slachtoffer toegang heeft. Ze kunnen bijvoorbeeld socialezekerheidscheques verzilveren, voedselbonnen krijgen en veteranenuitkeringen ontvangen. Ze kunnen mogelijk ook acties ondernemen, zoals het gebruik van airline miles of het gebruik van Amazon -tegoed, onder andere.

Blootstelling aan gegevens

Sommige cybercriminelen verkopen persoonlijke gegevens van hun slachtoffers, zoals wachtwoorden, adressen en rekeningnummers, op het dark web. Dit geldt met name in het geval van datalekken wanneer ze een aanzienlijk bedrag kunnen verdienen door de gegevens van duizenden mensen tegelijk te verkopen.

Imitatie

Criminelen kunnen de bij identiteitsdiefstal verzamelde informatie ook gebruiken om zich voor te doen als hun slachtoffer en om de voordelen te claimen. Ze kunnen bijvoorbeeld socialemedia-accounts aanmaken of zelfs proberen een baan of appartement te krijgen.

Accountovernames

Een van de meest voorkomende gevolgen van identiteitsdiefstal zijn accountovernames. In deze situaties stelen de criminelen de persoonlijke accounts van hun slachtoffer, bijvoorbeeld op sociale media of e-mail, waardoor het slachtoffer effectief wordt buitengesloten.

Geruïneerde kredietscores

In sommige gevallen kunnen slachtoffers van identiteitsdiefstal merken dat hun kredietgeschiedenis ernstig is beschadigd omdat aanvallers die hun identiteit hebben gestolen schulden hebben geaccumuleerd en talloze slechte financiële transacties hebben uitgevoerd.

Hypotheek- of aktefraude

Criminele identiteitsdiefstal kan worden gebruikt om het eigendom van een huis illegaal op naam van de crimineel over te dragen in een misdrijf dat bekend staat als aktefraude of eigendomsfraude. Ze kunnen dan profiteren door het onroerend goed te verkopen of te verhuren, of eventuele overwaarde te stelen, waardoor de echte huiseigenaren dakloos worden.

Belastingfraude

Dit wordt een steeds groter probleem voor slachtoffers van identiteitsdiefstal. Criminelen kunnen informatie zoals burgerservicenummers, namen en geboortedata gebruiken om frauduleuze belastingen op naam van hun slachtoffers in te dienen en eventuele terugbetalingen te eisen. Het slachtoffer kan dan ontdekken dat de legitieme belastingaangifte is gemarkeerd als frauduleus, wat problemen met de IRS veroorzaakt.

Psychische schade en emotioneel leed

De stress en de financiële gevolgen van identiteitsdiefstal kunnen een schat aan mentale en emotionele problemen voor slachtoffers veroorzaken. Dit is vooral het geval als de criminelen openbare aanvallen beginnen te plegen, zoals het plaatsen van gênante of belastende afbeeldingen en video's op sociale media.

Spamoproepen en e-mails

Als de gestolen gegevens van de slachtoffers, met name e-mails en telefoonnummers, worden doorverkocht aan oplichters (of zelfs telemarketeers), kunnen ze plotseling meer spam, phishing-e-mails of robocalls krijgen .

8 tekenen van identiteitsdiefstal

Het is niet altijd gemakkelijk te herkennen wanneer iemand uw identiteit heeft gestolen: cybercriminelen zijn ongelooflijk geavanceerd geworden. Maar u moet oppassen voor bepaalde tekenen van identiteitsdiefstal. Als u plotseling een van de volgende rode vlaggen ziet, bent u mogelijk het slachtoffer geworden van identiteitsdiefstal:

  1. Ongewone of verdachte activiteit op uw bankrekeningen of creditcardafschriften.
  2. Onverwachte telefoontjes van incassobureaus, vooral voor kosten die u niet zelf hebt gemaakt.
  3. Brieven van de IRS met vermelding van meerdere belastingaangiften.
  4. Onverwachte medische rekeningen, vooral als u geen ziekenhuis- of kliniekbezoek hebt afgelegd.
  5. U ontvangt plotseling geen rekeningafschriften of energierekeningen meer.
  6. Uw leningaanvraag wordt afgewezen, hoewel u van mening bent dat u over een goede kredietwaardigheid beschikt.
  7. Uw credit score is lager dan u zou verwachten.
  8. U ontvangt afschriften of rekeningen voor rekeningen die u niet hebt aangemaakt.

Identiteitsdiefstal voorkomen: 16 tips van experts

Als een goede verdediging de beste manier is om identiteitsdiefstal te voorkomen, is het voorkomen ervan de beste manier om identiteitsdiefstal te voorkomen. Er zijn tal van voorzorgsmaatregelen die gebruikers kunnen nemen om zichzelf te beschermen en hun persoonlijke gegevens veilig te houden. Als u identiteitsdiefstal zoveel mogelijk wilt voorkomen, probeert u deze maatregelen:

  1. Denk aan de hygiëne van het wachtwoord : gebruik complexe, unieke wachtwoorden voor alle accounts en wijzig ze regelmatig. Gebruik een programma zoals Kaspersky Password Manager om te helpen.
  2. Schakel multi-factor authenticatie (MFA) in voor alle apps, websites of accounts die dit aanbieden.
  3. Verstrek nooit persoonlijke informatie via de telefoon, e-mail of sms aan iemand die u niet kent. Bel indien nodig, zoals voor een bank, rechtstreeks het officiële nummer.
  4. Klik nooit op koppelingen in verdachte e-mails, zoals pdf's , zelfs als u denkt dat ze afkomstig zijn van een legitieme bron. Controleer altijd de afzender en verstrek nooit informatie of inloggegevens als u wordt omgeleid naar een website.
  5. Versnipper alle documenten (of snijd alle bankpassen of creditcards in stukken) voordat u ze in de prullenbak gooit.
  6. Schakel over naar papierloos factureren en afschriften om te voorkomen dat rekeningnummers en andere informatie worden gestolen.
  7. Bewaar alle gevoelige persoonlijke documenten, zoals bankgegevens, medische gegevens, geboorteakten, paspoorten en socialezekerheidsgegevens, op een veilige plaats.
  8. Controleer regelmatig bankrekeningen en creditcards op verdachte activiteiten. Neem contact op met de provider als u iets vindt waar u niet zeker van bent.
  9. Schakel automatische waarschuwingen voor bank- en creditcardtransacties in.
  10. Controleer de beveiliging van de website voordat u gevoelige gegevens invoert. De URL moet bijvoorbeeld beginnen met https: en er moet een hangslotpictogram naast staan.
  11. Probeer ervoor te zorgen dat een website legitiem is voordat u belangrijke details verstrekt.
  12. Voer nooit gevoelige transacties uit en deel nooit persoonlijke gegevens via een openbaar wifinetwerk.
  13. Gebruik altijd een veilige VPN om online activiteit te beschermen.
  14. Wees voorzichtig met de informatie die u deelt op sociale media. Als u bijvoorbeeld de streepjescode van een instapkaart voor een vlucht deelt, kan informatie zoals paspoortgegevens worden onthuld.
  15. Zorg voor de beveiliging van uw apparaten door alle software up-to-date te houden en betrouwbare antivirussoftware te installeren.
  16. Gebruik een oplossing voor het monitoren van identiteitsdiefstal: deze waarschuwt u wanneer persoonlijke gegevens zijn vrijgegeven.

Wat u moet doen als u denkt dat uw identiteit is gestolen

Ondanks de strengste veiligheidsmaatregelen en niet-aflatende waakzaamheid, is het niet altijd mogelijk om identiteitsdiefstal te voorkomen. In deze situatie is het belangrijk om onmiddellijk te handelen om de impact op uw leven en financiën tot een minimum te beperken. Dit is wat u moet doen als u het slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal:

  • Documenteer alle bewijzen van de situatie: maak foto's, neem telefoongesprekken op en kopieer e-mails of brieven.
  • Doe aangifte bij de politie en bewaar kopieën van de papieren.
  • Breng al uw financiële instellingen, zoals banken en creditcardaanbieders, onmiddellijk op de hoogte van de criminele identiteitsdiefstal, zodat ze kunnen letten op ongeoorloofde transacties.
  • Sluit alle bankrekeningen of creditcards die zijn gehackt.
  • Het kan handig zijn om het misdrijf te melden bij een van de grote lokale kredietbureaus om uw credit score te beschermen. Enkele voorbeelden zijn Experian, Equifax, TransUnion, CreditInfo Group, Credit Bureau Singapore en Banque Nationale de Belgique.
  • Als er services of software bij betrokken zijn, meld het incident dan rechtstreeks aan de provider. De meeste Microsoft-programma's hebben bijvoorbeeld een functie 'Meld misbruik'.
  • Als u een oplossing voor de bescherming tegen identiteitsdiefstal gebruikt, zoals de oplossing die bij Kaspersky Premium wordt geleverd, waarschuw dan de provider en vraag hen om u te begeleiden bij het vinden van oplossingen en het herstellen van uw identiteit.
  • Als uw telefoonnummer bij de diefstal is gestolen, waarschuw dan uw mobiele serviceaanbieder.
  • Als uw e-mail(s) zijn gehackt, waarschuw dan uw serviceprovider en wijzig snel uw wachtwoorden.

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde producten:

Wat is identiteitsdiefstal en hoe u het kunt voorkomen

Identiteitsdiefstal kan ernstige gevolgen hebben. Leer hoe u uzelf kunt beschermen met essentiële preventietips en begrijp wat u moet weten om veilig te blijven.
Kaspersky logo

Gerelateerde artikelen